Det rör sig om ny batteriteknologi som rönt stort intresse i branschen. Mittuniversitetets forskare har tagit fram tekniska lösningar som i ett första steg gör batterierna 30 procent effektivare än de batterier som finns på marknaden idag.
Forskarna bedömer att batterikapaciteten på sikt ska kunna fördubblas jämfört med dagens batterier.
Billigare elbilar
För den vanliga elbilskonsumenten innebär det hopp om billigare elbilar med dubbla räckvidden jämfört med idag,
– Det är vårt mål och absolut möjligt att uppnå. Det stora framsteget är att vi ökat batterikapaciteten med 30 procent, men vi försöker optimera processerna i syfte att dubbla batteriernas effektivitet och som vi ser det i dag så är det fullt möjligt, säger Manisha Phadatare som är biträdande professor i nanoteknologi vi Mittuniversitetet.
Nobelpris i veckan
Inget kan vara hetare än energilagring just nu. I onsdags prisades upphovsmännen bakom lithium-jon batterierna med ett Nobelpris vilket ytterligare satt fingret på en av vår tids stora utmaningar.
Det handlar om klimat, miljö och de nya alternativen till fossila bränslen. I den takt som kol och olja är på väg ut ur energisystemen kommer nya lösningar i form av vind och solenergi. Samtidigt ställer det helt nya krav på att kunna lagra energin så att den finns tillgänglig även när det är vindstilla och solen inte skiner.
Energilagring i fokus
Forskningsprojektet Drive vid Mittuniversitetet har under ledning av Håkan Olin, professor i materialfysik, tagit ett brett grepp på de framtidsfrågor som rör energilagring och distribution, och bland dessa frågeställningar har Manisha Phadatare inriktat sig på frågor som rör just batterierna för elbilar. Hon arbetar med att utveckla nästa generation av batterier.
Den effektivitetsvinst på 30 procent som hittills visat sig vara möjlig kan omsättas i en vinst på flera sätt. Antingen ökar bilens räckvidd med 30 procent eller så går det att omsätta vinsten i billigare batterier eller lättare batterier.
Lokala samarbetspartners
Idag väger batterierna i en elbil omkring 500 kilo.
– En annan fördel är att vår teknik inte bygger på syntetiskt kisel utan på den kisel som förekommer naturligt. Det är en mer miljövänlig teknik som dessutom gör batterierna billigare, säger Manisha Phadatare som samarbetat med en rad lokala företag vid utvecklingen av de nya batterierna.
Bland intressenterna finns bland andra Vesta SI i Ljungaverk som ägs av Wallenbergsfären och SKF. Enligt uppgifter till SVT har även batteritillverkaren Northvolt visat intresse.
Kisel är ett av de vanligaste grundämnena i naturen. 25 procent av jordskorpan består av kisel som finns bundet i granit, gnejs, sand m.m.