Samtidigt står det klart att samma skatteupplägg blivit dyrt för Stockholm.
Efter mötet med sina landstingskollegor och Transitio säger Bengt Sörlin inte nej till fler framtida skatteupplägg. Han har lugnats av den information han fick av tågbolaget Transitios ledning.
Bengt Sörlin sitter i Norrtågs styrelse, är ordförande för kollektivtrafikmyndigheten i Västernorrland och sitter som representant i Transitios ägarråd.
– Vi ska finansiera tågtrafik så billigt som möjligt och när de här avtalen slöts var det ett vanligt sätt att finansiera stora affärer som tåginvesteringar.
Tre olika risker
SVT: Skulle du kunna tänka dig att göra motsvarande affär idag?
– Är det lika förmånligt som det var då skulle jag nog göra det. Ja, säger han till Mittnytt.
Riskerna kan sammanfattas till tre. Dels finns det en valutarisk beroende på dollarkursen . Sedan längden på leasingavtalen. I det här fallet ända till 2029 och det finns dom som menar att tågen hinner bli omoderna innan dess.
Men den största risken är ändå att avtalet förutsätter en stabil finansmarknad. Försvagas bankernas kreditvärdighet måste Transitio, det vill säga landstingen skjuta till ännu mer pengar.
Om det är förmånligt eller inte tvistar de lärde. Stockholms Lokaltrafik är inte lika övertygade efter att nyligen ha bränt sig på motsvarande leasingavtal genom Transitio. SL tecknade avtal om köp av 88 tunnelbanevagnar och 39 pendeltåg via amerikanska leasingavtal. Tio år senare upptäckte man sig sitta fast i avtalen samtidigt som fordonen höll på att bli omoderna.
Dyr affär för SL
När SL förra året ansåg sig tvingade att säga upp avtalen i förtid fick man betala ett skadestånd på 300 miljoner till de amerikanska investorerna. Nu säger visserligen SL att två tredjedelar av beloppet kommer att betalas tillbaka av inblandade banker om tio år, men det rör sig ändå om en förlust. Summan av kardemumman är att avtalsvinsten på 50 miljoner ätits upp av förlusten på 100 miljoner.
I dag är SL självkritisk:
– Givetvis måste vi måna om skattebetalarnas pengar och det finns både enklare och bättre sätt att finansiera tåg, säger SLs stabschef Björn Holmberg.