En vinterbild av Örnsköldsviks flygplats med snö på marken och flygledartornet i bakgrunden. Flera gula taxibilar står parkerade i förgrunden där några personer lastar bagage ur en taxi.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Örnsköldsviks flygplats är sedan flera år tillbaka ett forskningscenter – tidigare flygplatschefen: ”Vi har en trafikbild som möjliggör tester” Foto: SVT

Därför är Örnsköldsviks flygplats med i nytt projekt för elflyg

Publicerad

År 2015 blev Örnsköldsvik först i världen med fjärrstyrd trafikledning. Sedan dess har flygplatsen använts som testbädd i flera forskningsprojekt. Just nu arbetar man med att förbereda flygtrafiken för el- och vätgasdrift.

Örnsköldsviks flygplats är mer än bara en flygplats. Här bedriver Luftfartsverket sedan några år tillbaka ett forskningscenter för flyg. Parallellt med flygverksamheten forskas det inom trafikledning, flygplatsverksamhet, luftrumsfrågor och elflyg.

Flygplatsen lämpar sig väl som testbädd med tanke på att det är glest mellan avgångarna.

– Det här är en flygplats med kontrollerat flygrum, med samma förutsättningar som de största flygplatserna i Sverige. Men vi har en trafikbild som möjliggör att vi kan testa, utveckla och forska tillsammans med andra, säger Robert Gyllroth, före detta flygplatschef som nu har en roll som senior rådgivare.

Batterilager för snabbladdning

Förutom att medverka i simuleringar som ska staka ut vägen för införandet av elflygplan ska flygplatsen, i nästa steg av projektet, också utrustas med snabbladdare med en effekt på två megawatt.

– Vi förbereder oss för att montera in ett kraftigt batterilager här. Det är en förutsättning att kunna lagra energi för att snabbt kunna ladda exempelvis elflygplan, säger Robert Gyllroth.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.