• Viktigt meddelande:

    Viktigt meddelande till allmänheten i Skelleftehamn och Örviken i Skellefteå kommun, Västerbottens län. Det brinner i ett industriområde med kraftig rökutveckling till följd. Räddningsledaren uppmanar alla i området att gå inomhus och stänga dörrar, fönster och ventilation. För mer information lyssna på Sveriges Radio P4 Västerbotten.

EDIS, elflyg och drönare i samhällets tjänst ska knyta samman orter på landsbygden. Foto: katla Aero

Testverksamhet på Örnsköldsviks flygplats utökas – Åsele blir ny testbädd

Publicerad

Projektet EDIS – elflyg och drönare i samhällets tjänst – som har sin testbas på Örnsköldsviks flygplats utökas när flygplatsen i Åsele rustas upp. På den nya testplatsen ska bland annat provflygningar mellan Åsele och Fredrika ske.

EDIS vars mål är att förbättra förutsättningarna för samhällsservice och luftburna transporter i områden med stora avstånd och begränsad tillgång till kritiska samhällsfunktioner har sedan ett par år pågått vid Örnsködlsviks flygplats. Nu utökas projektet när även Åsele flygplats blir en satellit. 

– Vi tror att elflyg kommer att slå igenom där behoven finns. Där avstånden är stora och där man skär ner på postutdelning och välfärd. Vi tror att man kan knyta ihop byar på landsbygden mycket effektivare med hjälp av elflyg. För vår del innebär det att vi kommer att kunna testa de här tjänsterna i en naturlig miljö med människor som har de här behoven, säger Gustav Borgfalk vid Katla Aero.

Åsele – Fredrika redan i år 

Rent konkret innebär det att Katla Aero, som idag testflyger vid Örnsköldsviks flygplats, kommer att flyga mellan Åsele och Fredrika. En sträcka på drygt 50 kilometer. 

– Vår ambition är att i mindre skala inleda tester under det här året för att kunna demonstrera till exempel transporter mellan byar på landsbygden. I projektet som vi driver med Åsele näringslivsstiftelse så ska vi demonstrera transport mellan Åsele och Fredrika med räddningstjänsten och hemtjänsten som behovsägare.  

Örnsköldsvik bakom testmöjligheten 

Katla Aeros elflyg startar och landar vertikalt och behöver därför ingen startbana som konventionella flygplan vilket gör farkosten flexibel. Men innan luften fylls av drönare finns en del utmaningar att lösa kring säkerheten både på marken och i luften.  

– Det måste införas på ett väldigt kontrollerat sätt. Det vi har tillgång till uppe i Örnsköldsvik är att vi kan avlysa luftrummet och genomföra de här testerna. Det ena ger det andra. Vi kan inte ha ett regelverk innan vi vet hur saker fullt ut fungerar och hur säkert det är. Samtidigt behöver vi kunna visa vad som fungerar och vad som inte fungerar innan man kan lägga regelverket, säger Gunnar Olsson som är tillförordnad forskningschef på Luftfartsverket. 

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.