Ett av Trafikverkets uppdrag är att samordna arbetet med nollvisionen. Det är av den anledningen myndigheten föreslagit sänkt hastighet längs delar av E14. Enligt Helena Werre, enhetschef på Trafikverket ska vägar med mer trafik än 2 000 fordon per dygn, men som saknar mitträcke, inte ha högre hastighet än 80 km/h. Forskning visar att dagens bilar inte klarar mer vid en frontalkrock utan allt för allvarliga konsekvenser.
– Bakgrunden är ju Nollvisionen som regeringen beslutat om. Vi ser att vi inte går mot målen i den takt som regeringen har sagt att vi ska göra. Vi behöver göra allt vi kan för att förbättra trafiksäkerheten på våra vägar.
Billigare med sänkt hastighet
Den ekonomiska skillnaden mellan att sänka hastigheten på E14 istället för att bygga mötesfri väg är gigantisk. Det handlar om ett par hundra tusen att sänka hastigheten och minst 100 miljoner att bygga mötesfri väg. Även om viljan hos Trafikverket är att få till en säker väg utan att behöva sänka hastighetsbegränsningen finns inte pengarna.
– Det är ganska stora skillnader i kostnader för det här. Det är därför vi säger att det här är en billig åtgärd som som ger effekt.
”Kan inte bortse från trafiksäkerheten”
Politiker i Både i Jämtland Härjedalen och Västernorrland är kritiska till Trafikverkets förslag. I ett gemensamt pressmeddelande från Socialdemokraterna i de båda regionerna kalls förslaget för tillväxt- och inlandsfientligt.
– Det har inte med det att göra. Vi vill bara göra vägarna så säkra som möjligt. Visst kan vi förstå att tillgängligheten och attraktiviteten för de här områdena kan bli sämre eftersom det tar längre tid att åka men vi kan inte bortse från att trafiksäkerheten blir så pass mycket bättre av sänkt hastighet.