Utvärderingen från farthindren på Bergsgatan (E14) i Sundsvall visar att medelhastigheten sjunkit med drygt tre procent sedan starten i september 2022.
– Det blir ett tydligt gupp utan att åsamka skador på fordonen, förklarar Oskar Lundblad på Trafikverket.
Inga fler farthinder på Bergsgatan
Det står också klart att det inte blir några fler försök att installera hindren som togs bort i västlig riktning för att de störde närboende.
– Det är mycket gamla trähus på Bergsgatan och det fanns ingen lämplig plats där, så vi söker efter en annan plats i regionen, svarar samordnare Eva Lundberg på Trafikverket.
AKTIVA FARTHINDER
Trafikverket kallar dem aktiva farthinder men hos tillverkaren Edeva heter produkten Actibump.
En radar läser av fordonets hastighet.
Om hastigheten är för hög skickas signaler till luckan i vägbanan och den öppnas.
Guppet är tänkt som en påminnelse till föraren att sänka farten.
Tekniken har tidigare testats i vinterförhållanden i Hammarstrand i Jämtlands län.