Till vänster en bild på de nergrävda aktiva farthindren på Bergsgatan i Sundsvall i förgrunden rödklöver och i bakgrunden en man på elsparkcykel och till höger Trafikverkets planerare Gabriella Gulliksson

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Det finns för- och nackdelar med de aktiva farthindren. Hör exemplen och Trafikverkets planer framåt och vad de kostar. Foto: Anna Beijron/SVT

300 000 fortkörare på Bergsgatan i Sundsvall – aktiva farthinder har fått ner antalet

Uppdaterad
Publicerad

Siffran verkar hisnande. Minst 300 000 trafikanter har kört för fort på Bergsgatan i Sundsvall, sedan de aktiva farthindren installerades 2022.

– Men det är bara fem procent av den totala trafiken, så det har haft effekt, förklarar Eva Lundberg som är nationell samordnare för fartkameror på Trafikverket och utredningsledare.

För precis två år sedan installerades de aktiva farthindren, även kallade falluckor, på Bergsgatan, E14, i Sundsvall. Enligt Trafikverkets mätningar har medelhastigheten sjunkit med drygt tre km/h.

– Sänker vi hastigheten så räddar vi liv, säger Eva Lundberg.

Farthindret består av en lucka som öppnas i vägbanan när du kör för fort.

Nära hälften körde för fort tidigare

Andelen trafikanter som kör över den tillåtna hastigheten 40 km/h har minskat från drygt 40 till 14 procent. (Om man bara räknar de som kör snabbare än 42 km/h då luckan fälls har siffran minskat till fem procent.)

– Vi såg omedelbar effekt från installationstillfället, förklarar Eva Lundberg.

– Vi ser många fördelar, säger Gabriella Gulliksson som är planerare på Trafikverket i norra regionen.

Fokus på färre olyckor

Men de som kör för fort lagförs ju inte. Hur ser du på det?

– För oss är det viktiga att rädda liv. Målet är att sänka hastigheten och det får vi ju där, säger Eva Lundberg.

Varje dygn passerar uppåt 15 000 fordon på Bergsgatan.

Trafikhindren störde närboende

Från början installerades fyra farthinder. Två i vardera riktning. Men två fick tas bort på grund av vibrationer som störde.

HÄR FINNS AKTIVA FARTHINDREN I SVERIGE

Trafikverket använder tekniken med aktiva farthinder i sju län. Den första installationen på statliga väg i Trafikverkets regi gjordes i Ystad 2018.

  • Skåne (Ystad)
  • Kalmar (Öland och Järnforsen)
  • Kronoberg (Lessebo)
  • Östergötland (Mjölby)
  • Stockholm (Haninge, Tungelsta)
  • Jämtland (Hammarstrand)
  • Västernorrland (Sundsvall)

I några av länen finns luckorna på flera platser och ofta finns hinder i vardera riktning. Totalt finns 18 hinder i Trafikverkets regi just nu. Det finns fler aktiva farthinder i landet på kommunala vägar.

källa: Trafikverket

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.