Samtidigt som den tunga trafiken står för över 20 procent av utsläppen av växthusgaser från transporter i Sverige säljs väldigt få tunga ellastbilar.
– Vi räknar med att sälja en ellastbil i år, säger Marcus Falberg på Bilbolaget lastvagnar i Sundsvall.
Inte ekonomiskt
Hos Volvo lastvagnar i Sundsvall gör man en simulering med åksträcka, last, antal stopp, topografi och temperatur när en kund är intresserad av en eldriven lastbil. Det fungerar när det finns en mer eller mindre standardiserad rutt och det inte handlar om tung last men för tyngre transporter och längre sträckor är det ingen bra affär i dagsläget.
– Rent ekonomiskt är det svårt att räkna hem, säger Marcus Falberg.
I de fall det finns intresse för tunga ellastbilar handlar det oftast om företag som sätter hållbarhet och fossilfri drift i första hand.
Få tunga elfordon
Enligt den senaste statistiken från 2020 fanns bara 29 inregistrerade tunga elfordon i hela Sverige och försäljningen har inte direkt rusat i höjden.
– Vi är inte där än, konstaterar Marcus Falberg.
Även om bilarna finns så saknas möjlighet till laddning på många håll och i dagsläget är gasdrift ett mera attraktivt alternativ till diesel enligt företrädare för åkeribranschen.