Vilket eller vilka är skälet/skälen till att de aktuella avgångarna ställts in?
”Det enkla svaret är att det är för få bokningar på dessa avgångar för att det skall vara möjligt att genomföra dem”...”Om det funnits ett sätt att genomföra resorna så hade vi gjort det, men det är med tungt sinne vi har fått fatta beslutet att ställa in vissa avgångar.”
”Brustit i tydligheten”
De säger att de erbjudits att boka om sin resa längre fram till ordinarie pris, eller att ta emot vouchers – inte att få pengarna tillbaka. Varför?
”Dessvärre har den information som skickats ut till de drabbade resenärerna inte varit tydlig på den punkten och då har detta missförstånd uppstått. Det får vi ta på oss och vi har inventerat informationen som skickas ut”...”Så vi har brustit i tydligheten och det ber vi om ursäkt för.”
Varför blir inte kunderna erbjudna ett annat alternativ till det sänkta pris de betalat, det vill säga enligt det pris som avtalats med er?
”Eftersom prioritet 1 har varit att erbjuda en ersättningsresa så har andra alternativ av en annan typ erbjudits som inneburit ett högre pris för resan. Det har blivit oklart i kommunikationen och sett ut som om resan fördyrats genom erbjudandet, i stället för att en resa av annan typ erbjudits.”
Svarar på kritik om lockpriser
En kund anser att ni ”bluffar med lockpriser”, säljer billiga resor som ställs in med kort varsel för att ersättas med ett annat erbjudande som är flera gånger dyrare. Vad säger du/ni om det?
”'Lockpriserna' är ingen bluff, vi har betydligt fler resenärer som redan rest på resor med nedsatt pris än dem som dessvärre drabbats av inställda resor”...”Att gå igenom den processen med syfte att ställa in resor och försöka få ombokningar till en annan resa med högre pris skulle helt enkelt inte vara vare sig logiskt eller lönsamt.”
Välkomnar granskning
Konsumentverket har öppnat ett tillsynsärende mot Detur angående bristande kommunikation till kunderna i fall där resor ställts in. Vad har ni för kommentar till det?
”Det är å ena sidan inte tillfredsställande att få ett tillsynsärende öppnat mot sig, samtidigt så är det bra att det görs när kunder och konsumenter inte upplever att leverantörer och aktörer på vilken marknad det än gäller lever upp till förväntningarna.”
Fotnot: Deturs företagsledning har avböjt att medverka i en bandad intervju.