För barnen vid Sörgårdens förskola i Fränsta är läsplattan lika självklar som Legoklossarna. Från och med juli i år är digitala hjälpmedel obligatoriska i förskolan. Foto: SVT

Robotmus och läsplatta för de minsta

Publicerad

Från första juli är det obligatoriskt att använda digitala verktyg i förskolan. I Ånge har man påbörjat arbetet, bland annat med en robotmus och det har enligt förskolepedagogerna givit resultat.

Syftet är att lärarna ska lägga grunden för digitalisering och programmering för att barnen senare ska få utveckling vidare på grundskolan och i fortsatta livet.

Den nya läroplanen kräver att barn från ett års ålder ges möjlighet att utveckla digital kompetens vilket ses som positivt på Sörgårdens förskola i Fränsta.

– De upptäcker nya saker och ord och får inspiration, säger förskolepedagogen Amanda Hedelv.

Förskolepedagogerna Amanda och Ulrika Jörgensen är positiva till digitala verktyg. Foto: Johanna Sundbeck/SVT

Samspelet viktigt

Ulrika Jörgensen har arbetat som förskolepedagog under flera år på skolan och betonar att samspelet mellan människor är väldigt viktigt när barnen är så små, det handlar alltså inte om att barnen sitter ensamma med varsin läsplatta.

– Vi ersätter ju ingenting, utan det här fungerar som ett komplement, säger hon.

Viktigt steg

I Västernorrland är det flera förskoleverksamheter som arbetar för att implementera de digitala verktyg vilka den nya läroplanen kräver. Länets rektorer ser det som ett viktigt steg framåt.

– Vi måste kunna möta barnens intresse och nyfikenhet, säger Siv Sjödin, verksamhetschef för förskolan i Sollefteå.

Länets förskolor om digitala verktyg

I Timrå har man anställt två personer för att utbilda personalen och för att skaffa de verktyg de behöver. Skolchef Ann-Christin Isaksson menar att det finns mycket kvar att göra.

– Det är ett stort steg för både barn och personal, säger hon.

I Örnsköldsvik har man kommit ganska långt, enligt verksamhetschefen för förskolan. De har redan tekniken och kompetensen bland personalen.

– Nu handlar det om syfte och mål. Vi jobbar med att tillämpa det här i den dagliga verksamheten, säger Kajsa From Rundblad, verksamhetschef för förskolan.

I Sollefteå pågår just nu utbildning och inventering av personalens kompetens.

– Vi måste kunna möta barnens intresse och nyfikenhet och se det digitala som en naturlig del av verksamheten, säger Siv Sjödin, verksamhetschef för förskolan i Sollefteå.

I Sundsvall pågår en inventering och kartläggning över vilka utbildningsinsatser som behövs hos personalen.

– I dag har varje förskola en IT-inspiratör bland personalen som har utbildning, kompetens och intresse på området, säger Håkan Johansson, chef för medioteket på barn- och utbildningsförvaltningen.

I Timrå finns det mycket kvar att göra enligt skolchefen Ann-Christin Isaksson.

– Finns mkt kvar att göra. Vi har anställt två personer för att utbilda personalen och för att skaffa de verktyg vi behöver. De börjar nu i augusti.- Stort steg för både barn och personal, säger hon.

I Härnösand har processen påbörjats.

– Vi är på god väg. Utbildningspaketet som är väldigt bra har rullat under hela året hittills, säger Eva Claesson, avgående verksamhetschef för förskolan.

I Kramfors ligger man i framkant enligt Anki Jonsson som är verksamhetschef för förskolan.

– Vi uppfyller redan alla krav på området. Vi började köpa in ipads till förskolan redan 2012, nu finns i snitt två ipads per förskoleavdelning, säger hon.

I Örnsköldsvik har alla rektorer utbildats enligt Skolverkets plan.

– Vi har teniken och utrustningen och vi har kompetensen bland personalen. Nu handlar det om syfte och mål, säger Kajsa From Rundblad, verksamhetschef för förskolan.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.