En vinterbild av en flygplats med en terminalbyggnad och en kontrolltorn. Snö täcker marken och omgivningen består av träd. Kontrolltornet är flera våningar högt och har en glasad sektion. Byggnaderna är i en blandning av röd och vit färg, och området verkar lugnt med få fordon synliga.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Näringslivet i Örnsköldsvik samverkar för att öka flygandet – hör varför företagen anser att flygplatsen är så viktig för deras verksamhet och varför tåg inte funkar. Foto: Thomas Sundberg/SVT

Efter företagens uppmaning – fler väljer flyget från Örnsköldsvik

Uppdaterad
Publicerad

Örnsköldsviks enda flyglinje till och från Arlanda har under lång tid flugit med allt för många tomma stolar för att vara lönsam.

För att inte bli av med flyglinjen har nu flera företag, med BAE systems Hägglunds i spetsen, satt ned foten och styr nu allt sitt resande via Örnsköldsviks flygplats.

För att flyglinjen mellan Örnsköldsvik och Arlanda ska vara lönsam krävs att sex av tio flygstolar ska vara bokade varje avgång, något som har varit svårt att uppnå sedan inrikesflyget startade upp igen efter pandemin. Dessutom har anställda flera gånger valt andra flygplatser än Örnsköldsvik när de ska ut och resa.

Striktare resepolicy

Efter ett möte mellan flygplatsen och näringslivet kring den låga beläggningen har flera företag valt en striktare resepolicy som säger att alla flygresor ska ske via Örnsköldsviks flygplats.

– Alla flygningar vi har, vare sig man är medarbetare, konsult eller om man bor i Umeå, gör vi från Örnsköldsvik. Det innebär att vi nu gör ungefär 95 procent av alla våra flygningar från Örnsköldsvik. Tidigare låg den siffran på 65 procent, säger Peter Sedin som är chef över operations på BAE Systems.

Markant ökning

BAE Systems står för mellan 400 och 500 resor varje månad. Deras och flera andra företags ställningstagande har lett fram till en markant ökning när det gäller resor från Örnsköldsviks flygplats.

– Vi har gått från en olönsam flyglinje till en som nu är lönsam, konstaterar Magnus Wiberg, vd på det kommunala bolaget Örnsköldsviks transport och logistik.

Även om linjen nu går plus efter näringslivets ställningstagande är läget värre för själva flygplatsen, vilket SVT berättat tidigare. Örnsköldsviks kommun har, via det kommunala moderbolaget Rodret, skjutit till ca 30 miljoner kronor för att rädda flygplatsen.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.