För att flyglinjen mellan Örnsköldsvik och Arlanda ska vara lönsam krävs att sex av tio flygstolar ska vara bokade varje avgång, något som har varit svårt att uppnå sedan inrikesflyget startade upp igen efter pandemin. Dessutom har anställda flera gånger valt andra flygplatser än Örnsköldsvik när de ska ut och resa.
Striktare resepolicy
Efter ett möte mellan flygplatsen och näringslivet kring den låga beläggningen har flera företag valt en striktare resepolicy som säger att alla flygresor ska ske via Örnsköldsviks flygplats.
– Alla flygningar vi har, vare sig man är medarbetare, konsult eller om man bor i Umeå, gör vi från Örnsköldsvik. Det innebär att vi nu gör ungefär 95 procent av alla våra flygningar från Örnsköldsvik. Tidigare låg den siffran på 65 procent, säger Peter Sedin som är chef över operations på BAE Systems.
Markant ökning
BAE Systems står för mellan 400 och 500 resor varje månad. Deras och flera andra företags ställningstagande har lett fram till en markant ökning när det gäller resor från Örnsköldsviks flygplats.
– Vi har gått från en olönsam flyglinje till en som nu är lönsam, konstaterar Magnus Wiberg, vd på det kommunala bolaget Örnsköldsviks transport och logistik.
Även om linjen nu går plus efter näringslivets ställningstagande är läget värre för själva flygplatsen, vilket SVT berättat tidigare. Örnsköldsviks kommun har, via det kommunala moderbolaget Rodret, skjutit till ca 30 miljoner kronor för att rädda flygplatsen.