FlagshipOne – storsatsningen på fartygsbränsle i Örnsköldsvik – utvecklas inte vidare efter att ägaren Ørsted dragit sig ur. Anledningen uppges vara att marknaden för grönt bränsle i Europa utvecklas långsammare än vad företaget trott och Ørsted har upplevt ett bristande intresse för ”långsiktiga avtal till realistiska priser och kommersiell skala”. Det innebär att det är omöjligt för företaget att gå med den vinst de behöver.
FlagshipTwo planeras i Sundsvall
I Sundsvall planeras det för FlagshipTwo – ett ännu större projekt, som drivs av företaget Liquid Wind vars affärsidé är att starta projekt som sedan säljs vidare. Det är samma bolag som ägde projektet i Örnsköldsvik, innan det köptes av Ørsted.
– Alla sådana här typer av besked ger ju ett stort mått av osäkerhet. Men jag vill betona att vi, för Sundsvalls del, inte är i något som helst kritiskt läge beslutsmässigt, säger Sundsvall Energis vd Anders Jonsson till SVT Västernorrland.
Liquid Wind: ”Målet är detsamma”
Även Liquid Winds vd Claes Fredriksson säger till SVT Västernorrland att planerna i Sundsvall inte har ändrats.
– Det krävs att några är först och det är klart att det är svårt, men vi fortsätter och målet är detsamma, säger han.
Största investeringen i Sundsvall hittills
Anläggningen byggs i samarbete mellan Sundsvall Energi och Liquid Wind och ligger på Korstaverkets område, i närheten av Tunadal.
Investeringen ligger på mellan fyra och fem miljarder kronor, vilket gör det till den största hittills i Sundsvall. Av den summan står Sundsvall Energi för ungefär två miljarder.
Ska producera 130 000 ton bränsle
Produktionsstart för FlagshipTwo är förväntad till 2026 och fabriken ska tillverka 130 000 ton per år av grönt fartygsbränsle: Grön vätgas och biogen koldioxid.
Planerad bränslefabrik i Sundsvall
Projektet Phoenix
Phoenix är utvecklingsprojektet som bedrivs av Sundsvall Energi för att samla in, och på ett klimatsmart sätt omhänderta, den koldioxid som uppstår vid produktion av fjärrvärme vid Korstaverket. Koldioxiden som ska samlas in kommer dels från befintlig avfallsförbränningsanläggning och en ny planerad biobränsleanläggning.
När avfall eldas bildas både biogen koldioxid (från tex. matrester och papper) och fossil koldioxid (från plast). Den biogena koldioxiden kommer att få nytt liv som e-metanol och den fossila koldioxiden kommer lagras permanent för att inte tillföras i atmosfären.
Processen på FlagshipTwo
FlagshipTwo är en anläggning som ska producera över 100 000 ton förnyelsebar e-metanol per år. Biogen koldioxid ska fångas in från Korstaverket och grön vätgas ska produceras med hjälp av ny, förnybar el. Koldioxiden och vätgasen bildar sedan elektrobränsle i form av metanol i en katalysator.
Projekten beräknas gemensamt bidra till en årlig minskning av 330 000 ton CO2-utsläpp, primärt genom att ersätta fossilt fartygsbränsle och permanent inlagring av den fossila koldioxiden (CCS), men även genom en hög grad av energiåtervinning.
Källa: Sundsvall Energi