Bränslefabriken är tänkt att ligga i anslutning till Korstaverket vid hamnen i Tunadal utanför Sundsvall. Fabriken ska producera elektrometanol som också går under namnet eMethanol, och är ett koldioxidneutralt flytande bränsle som i det här fallet ska produceras för att användas inom sjöfarten.
Sundsvalls Energi har nu bildat projektet Phoenix i sitt samarbete med Liquid Wind som har bildat FlagshipTWO AB och tillsammans är de nu är inne i en projekteringsfas.
- Samrådsmötet är en obligatorisk del i den process där vi och FlagshipTWO söker tillstånd för våra nya verksamheter. Det innebär att Sundsvallsbor och andra intresserade får veta hur det kommer hanteras i den fortsatta processen i mark- och miljödomstolen och kan lämna eventuella synpunkter, säger Anders Jonsson som är vd på Sundsvall Energi.
Han hoppas nu att det här ska förverkliga Sundsvalls ambition att vara klimatneutral till 2030.
Miljarder i investering
Totalt satsar Sundsvall Energi cirka två miljarder kronor medan Liquid Wind går in med fyra till fem miljarder kronor. Det är då den största industrisatsningen i Sundsvalls kommun någonsin.
I klippet berättar Anders Jonsson hur produktionen är tänkt att gå till.
Bränslefabrik i Sundsvall
Phoenix är utvecklingsprojektet som bedrivs av Sundsvall Energi för att samla in, och på ett klimatsmart sätt omhänderta, den koldioxid som uppstår vid produktion av fjärrvärme vid Korstaverket. Koldioxiden som ska samlas in kommer dels från befintlig avfallsförbränningsanläggning och en ny planerad biobränsleanläggning.
När avfall eldas bildas både biogen koldioxid (från tex. matrester och papper) och dels fossil koldioxid (från plast). Den biogena koldioxiden kommer att få nytt liv som e-metanol och den fossila koldioxiden kommer att lagras permanent för att inte tillföras i atmosfären.
FlagshipTWO är en anläggning som ska producera över 100 000 ton förnyelsebar e-metanol. Biogen koldioxid ska fångas in från Korstaverket och grön vätgas ska produceras med hjälp av ny, förnybar el. Koldioxiden och vätgasen bildar sedan elektrobränsle i form av metanol i en katalysator.
Projekten beräknas gemensamt bidra till en årlig minskning av 330 000 ton CO2-utsläpp, primärt genom att ersätta fossilt fartygsbränsle och permanent inlagring av den fossila koldioxiden (CCS), men även genom en hög grad av energiåtervinning.
Källa: Sundsvall Energi