Det är Göteborgsföretaget Liquid Wind som ligger bakom satsningen i Örnsköldsvik. Tekniken bygger på att fånga in biogen koldioxid från värmeverket och kombinera den med vätgas.
– Det vi får ut är en e-metanol. Vi har valt att fokusera på sjöfarten som kund, eftersom sjöfarten har möjlighet att köpa stora volymer, säger Claes Fredriksson, vd på Liquid Wind.
Företaget väntar på miljötillstånd, men bedömer att det kan bli byggstart i höst.
– Vi har precis avslutat allt engineeringarbete och är nu redo för att komma till investeringsbeslut, säger Claes Fredriksson.
Minskade utsläpp av koldioxid
För Övik energi skulle samarbetet kring e-metanoltillverkningen också innebära miljövinster på plats. Bolaget räknar med att minska sina utsläpp av biogen koldioxid från anläggningen i Domsjö eftersom de fångas upp och används i processen.
– På det här sättet återanvänder vi en kolatom och puttar ut den fossila ur systemet, säger Kristina Säfsten.
I klippet berättar Kristina Säfsten mer om hur anläggningen ska fungera och vad Ö-vik energi går in med i projektet.
Fakta om anläggningen
• Anläggningen kommer att producera ett koldioxidneutralt flytande bränsle för sjöfarten, så kallad elektrometanol.
• Tekniken bygger på att fånga in biogen koldioxid från Hörneborgsverket och kombinera den med vätgas.
• Den totala investeringen är ca 1.5 miljard kronor enligt ett pressmeddelande från 2020 då projektet presenterades.
• Danska Ørsted är en av delägarna i den planerade anläggningen i Örnsköldsvik.