Är Västernorrland är på god väg att bli ett nav i landet för produktion av grönt bränsle?
– Tveklöst är det så, säger Magnus Hallgren, divisionschef på statliga forskningscentret RISE i Örnsköldsvik.
På RISE, som ska hjälpa företagen att hitta användbara lösningar, står man just nu i begrepp att börja bygga ett helt nytt forskningslabb i Örnsköldsvik.
Målet att vara världsledande inom området.
Örnsköldsvik navet i navet
Om länet blir ett nav för biodrivmedel så tycks Örnsköldsvik vara själva navet i navet.
– Ja, det är här det händer, konstaterar Hallberg.
Ett exempel är Göteborgsbaserade företaget Liquid Wind som i höst ska bygga strax intill Öviks Energi.
Det fossilfria fartygsbränsle som ska produceras använder röken ur värmeverkets skorsten som råvara.
Flera etableringar för grönt bränsle
Fler större etableringar har presenteras – från satsningen på grönt flygbränsle i Långsele till SCA:s bygge av ett bioraffinaderi utanför Östrands massafabrik.
I Alby utanför Ånge tänker globala bolaget RES Renewable bygga en fabrik för vätgas, och i Ljungaverk, i samma kommun, har företaget Permascand aviserat att man tänker starta upp en forskningsenhet kopplat till den kommande vätgasfabriken.
”Många hinder på vägen”
Men allt är inte guld och grönt bränsle.
– Det finns många hinder på vägen, säger riksdagsmannen Lars Thomson, (C). Han sitter i näringsutskottet och var nyligen i Västernorrland för att med egna ögon se utvecklingen i norra Sverige.
– Tillstånden tar för lång tid och det riskerar att skapa flaskhalsar, tycker Lars Thomson (C). Det måste ske många stora investeringar nu på en gång.