Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Kristina Säfsten, vd på Övik Energi, berättar varför röken från Hörneborgsverket passar bra för ändamålet. Foto: SVT

Här ska rök från värmeverket i Örnsköldsvik fångas in – och bli fartygsbränsle

Uppdaterad
Publicerad

Flera stora etableringar inom gröna drivmedel är på gång i Västernorrland.

I Örnsköldsvik planeras för Sveriges första kommersiella anläggning för elektrometanol – ett samarbete med det kommunala energibolaget som ska bidra med röken från värmeverket.

– De behöver rökgaser med biogen koldioxid, konstaterar Kristina Säfsten, vd på Övik Energi.

Det är Göteborgsföretaget Liquid Wind som ligger bakom satsningen i Örnsköldsvik. Tekniken bygger på att fånga in biogen koldioxid från värmeverket och kombinera den med vätgas.

– Det vi får ut är en e-metanol. Vi har valt att fokusera på sjöfarten som kund, eftersom sjöfarten har möjlighet att köpa stora volymer, säger Claes Fredriksson, vd på Liquid Wind.

Satsning på fossilfritt fartygsbränsle i Örnsköldsvik

Företaget väntar på miljötillstånd, men bedömer att det kan bli byggstart i höst.

– Vi har precis avslutat allt engineeringarbete och är nu redo för att komma till investeringsbeslut, säger Claes Fredriksson.

Minskade utsläpp av koldioxid

För Övik energi skulle samarbetet kring e-metanoltillverkningen också innebära miljövinster på plats. Bolaget räknar med att minska sina utsläpp av biogen koldioxid från anläggningen i Domsjö eftersom de fångas upp och används i processen.

– På det här sättet återanvänder vi en kolatom och puttar ut den fossila ur systemet, säger Kristina Säfsten.

I klippet berättar Kristina Säfsten mer om hur anläggningen ska fungera och vad Ö-vik energi går in med i projektet.

Fakta om anläggningen

• Anläggningen kommer att producera ett koldioxidneutralt flytande bränsle för sjöfarten, så kallad elektrometanol.

• Tekniken bygger på att fånga in biogen koldioxid från Hörneborgsverket och kombinera den med vätgas.

• Den totala investeringen är ca 1.5 miljard kronor enligt ett pressmeddelande från 2020 då projektet presenterades.

• Danska Ørsted är en av delägarna i den planerade anläggningen i Örnsköldsvik.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Satsning på fossilfritt fartygsbränsle i Örnsköldsvik

Mer i ämnet