Med hjälp av en datasimulering får man en bild av vad som händer när är ett så kallat EU-semitrailerekipage får sladd och chauffören tappar kontrollen över fordonet.
Det är skrämmande att se hur det upp till 40 ton tunga fordonet i sekvensen snurrar herrelöst över vägbanan, men långt ifrån något ovanligt fenomen.
– Den här fordonstypen är så halkkänslig så att det kan räcka att chauffören lättar på gasen och motorbromsar i en svag kurva för att utlösa en fällknivstendens, förklarar Johan Granlund som är vägtrafikexpert och ofta anlitad i samband med olycksutredningar.
Olycksdrabbad fordonstyp
Han är övertygad om att en del av förklaringen till förra veckans dödsolycka liksom vid många andra liknande olyckor är just fordonstypen med en tvåaxlad dragbil och ett släp.
– Fordonstypen är bygd för att stämma med EU:s mått och viktdirektiv för semitrailerekipage och de reglerna är dåligt genomtänkta när det gäller körning på nordiskt ishalt vinterväglag, menar Johan Granlund.
Vanlig på svenska vägar
EU-semitrailerekipagen är vanliga på svenska vägar och enligt Johan Granlund också överrepresenterade i olycksstatistiken.
– Ja, det är min bestämda uppfattning att frekvensen olyckor med de här är högre än för vanliga lastbilsekipage, säger han.
Tillfälligt förbud
Johan Granlund tror inte på något förbud för EU-semitrailerekipage men efterlyser regler som gör att fordonstypen tillfälligt kan förbjudas när väglaget är dåligt, vilket man provat i Norge.
– Så som den gränsöverskridande trafiken bedrivs idag så skulle en chaufför som stannar ett sånt här ekipage med hänvisning till att det är slirigt få sparken i princip omgående.
– Skulle man däremot införa ett tillfälligt körförbud som är kopplat till SMHI:s väderklassvarningar, att när en varning går ut skulle semitrailerekipagen få ett tillfälligt körförbud, då skulle ingen arbetsgivare ha fog för att säga upp en chaufför som följer lagstiftningen, tror Granlund.