Ministern som var på visit i Västernorrland under onsdagen refererar till den svåra olyckan på E4 i Gåsnäs mellan Härnösand och Timrå i januari i år där en EU-trailer fick sladd och veks dubbel för att sedan gå över i mötande körfält. En person i en mötande bil omkom i olyckan.
– Efter den olyckan tog jag upp den här frågan med EU-kommissionären. Det finns två delar i den - dels krav på vinterdäck för all tung trafik på svenska vägar, men också en reglering för EU-trailers, säger Tomas Eneroth.
Från och med nästa vinter
– När det gäller det sistnämnda fick vi flera signaler i vintras om EU-trailers och den fällningseffekt som kan uppstår, som till exempel vid den svåra olyckan på E4 här. Det är oerhört viktigt ur trafiksäkerhetssynpunkt att vi får en uppstramning av reglementet här, och det blir Transportsstyrelsens uppgift framöver.
Beslutet om krav på den tunga trafiken om vinterdäck runt om hela fordonet kommer att införas från och med den 1 december 2019, alltså från och med nästa vinter.
Rimliga förutsättningar
Varför inte redan från den här säsongen?
– Vi måste ge åkerinäringen rimliga förutsättningar för att rusta sig för de nya bestämmelserna. Dessutom krävs en del praktiska förberedelser såsom märkning av däck och så vidare, säger Tomas Eneroth.
”Tydlig signal”
– Det är inte acceptabelt med så många utlandsregistrerade bilar med dåliga däck på våra vintervägar som får sladd, står och slirar i uppförsbackarna och orsakar köer och inte minst allvarliga olyckor. Har man inte godkända vinterdäck på det tunga fordonet släpps man inte in i landet framöver. Det här är en tydlig signal om att säkerheten måste gå först, säger Tomas Eneroth.
– Vi vill inte ha fler vintrar med blockerade vägar och svåra olyckor.
Fotnot: I en tidigare version av artikeln påstod vi felaktigt att två personer omkom i olyckan i Gåsnäs.