Till vänster står ett flygplan som precis har landat på Höga Kusten Airport. Till höger står Per Enroth med grå fliströja och ser bestämd ut.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Hör flygplatschefens åsikter om förslaget: ”Saknas fakta i utredningen”. Foto: Shanker Prem/SVT

Föreslår att Höga Kusten Airport läggs ner – flygplatschefen: ”Saknas fakta i utredningen”

Publicerad

Lägg ned Höga kusten airport. Det föreslår den statliga utredaren Peter Norman i den rapport om flyget och statens ansvar som presenterades i mitten av februari. Flygplatschefen Per Eneroth är besviken.

– Vi ser att vi är viktiga för tillgängligheten, både för företag och privatpersoner och vi ser inte att uppnå det utan flygplats, säger Enroth.

I mitten av februari överlämnades flygutredningen till infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson (KD). Där föreslås att fler regionala flygplatser ska ingå i Swedavia som driver det nationella basutbudet av flygplatser i Sverige. Där föreslås också att den allmänna trafikplikten ändras och att bland annat Kramfors avvecklas och ersätts med marktransport till Sundsvall-Timrå, något som Örnsköldsviks allehanda nyligen rapporterade om.

– Det blir fruktansvärt långa dagar om man ska åka ner till Stockholm, jobba en hel dag och sen åka tillbaka samma dag, säger Enroth.

Regionalt inflytande

Utredningen föreslår också ett utökat regionalt inflytande och möjlighet för kommunala och regionala myndigheter att föreslå och finansiera flyglinjer med allmän trafikplikt.

– Det är bra att utredaren tar till fasta att hela Sverige ska leva, men detta förslag innebär att större delen av Kramfors och Sollefteå får ingen tillgänglighet till Stockholm, säger Per Enroth.

Inte varit på plats

Enligt Per Enroth har inte utredaren besökt flygplatsen i Kramfors.

– Att då rekommendera att Höga Kusten Airport ska läggas ner utan att besöka flygplatsen eller någon av kommunerna ser vi som allvarligt, säger Per Enroth.

Förslaget ska nu ut på remiss.

Hör flygplatschefen berätta mer om förslaget i videon ovan.

Trafikplikt

Trafikplikt på Svenska flygplatser är grunden för att skapa tillgänglighet i områden med avsaknad av kommersiella förutsättningar för trafik. Det är tillgänglighetsaspekten som ligger till grund för när staten bedömer vilka som ska beröras av trafikplikt med flyg.

Trafikverket utreder vart fjärde år vilka flygplatser som ska beröras av trafikplikt och där Trafikverket betalar ersättning till trafikföretag för utförd trafik. Linjer med allmän trafikplikt för flygtrafik från och med 2023:

  • Arvidsjaur – Arlanda
  • Gällivare – Arlanda
  • Hagfors – Arlanda
  • Hemavan – Arlanda
  • Lycksele – Arlanda
  • Pajala – Luleå
  • Sveg – Arlanda
  • Torsby – Arlanda
  • Vilhelmina – Arlanda
  • Östersund – Umeå
  • Kramfors – Arlanda
  • Mora – Arlanda

källa: skr.se, trafikverket.se

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.