Utredaren Peter Norman har i dag lämnat över sin utredning till infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson (KD).
I utredningen föreslås alltså att fler regionala flygplatser ska ingå i Swedavia som driver och utvecklar det nationella basutbudet av flygplatser i Sverige.
Rent praktiskt föreslås en rad förändringar där bland annat Skellefteås flygplats inkluderas omedelbart.
– Argumentet är att Skellefteå är ett nav i den industriella revolutionen i Norrland. Det skulle bli en mera stabil ordning och mer tillgänglighet för Skellefteå, säger Peter Norman.
Kalmar kan inkluderas
Regeringen ska dessutom på sikt pröva om flygplatserna Ängelholm-Helsingborg, Kalmar-Öland och Sundsvall-Timrå kan inkluderas.
– Ängelholm har ett stort passagerarantal i dag och en stor näringslivskoncentration i sin närhet. När det gäller Kalmar så ligger det i en kommunikationsmässig skugga med bland annat dåliga tågförbindelser. Om detta sker att de (Kalmar) inkluderas så kan man tänka sig att Ronnebys flygplats utgår, säger Norman.
För att kunna inkluderas ska flygplatserna precis som i dag vara fossilfria. De ska dessutom drivas som aktiebolag, och staten ska ha en representant i bolagsstyrelsen.
Det förändrade geopolitiska läget och säkerhetsläget tillsammans med ökat behov av sjuktransporter via flyg, motiverar förändringarna, säger Peter Norman. Kostnaderna för förslagen beräknas till 350 miljoner kronor, det vill säga en fördubbling av nuvarande budget.
Ställer om
Förändringarna föreslås samtidigt som flyget försöker att ställa om till en mera hållbar linje. Flera företag arbetar för att utveckla elflyg, något Peter Norman poängterar. Hans bedömning är att elflyg klan bli verklighet i linjeflyget omkring 2028, det vill säga om fem år.
– Det kommer inte att revolutionera flyget men kommer att kunna vara ett komplement.