Tillsammans med storstäderna Göteborg och Stockholm tillhör Örnsköldsvik de städer som har högst halter av kvävedioxid enligt den mätning som IVF, Svenska Miljöinstitutet gör varje år. Kvävedioxiden, som finns i avgaser, kommer främst från bilar och tunga fordon.
– Vi har ju besvärligt på grund av topografi och klimat och E4 rakt genom centrum med allt vad det innebär. Och vi delar den problematiken med de flesta som finns på listan, konstaterar Leif Lindholm, ordförande i samhällsbyggnadsnämnden.
Vad gör ni för att få ner halterna?
– Vi har ju ett åtgärdsprogram i några enkla steg där man försöker minimera utsläppen. Men det finns ju en lösning och det är en förbifart – en tunnel förbi stan, säger Leif Lindholm.
Hälsofara
Det är sedan länge känt att luftföroreningar inte är bra för hälsan. Nu har forskare från Umeå universitet hittat ett samband mellan demenssjukdomar och bilavgaser.
Efter att forskarna tagit hänsyn till andra faktorer som ålder, utbildningsnivå och BMI, såg de ett tydligt samband mellan avgaser och demens. De som hade högst avgashalter utanför hemmet hade 40 procent högre risk att drabbas av demenssjukdom än de som hade renast luft vid bostaden.
– Vi vet sedan tidigare att bilavgaser bidrar till hjärt- och kärlsjukdom och utveckling av lungcancer och astma. Det här är ytterligare en negativ effekt av bilavgaser, säger Bertil Forsberg, professor i miljömedicin.
– Därför är det allvarligt att det fortfarande finns så många samhällen som överskrider normerna – både för kvävedioxid och partiklar.
Ingen lösning
Frågan om en ny dragning av E4 utanför centrala Örnsköldsvik har diskuterats i över 30 år, men tunneln finns inte med i den nationella transportplanen för den närmaste perioden.
– Vi tar problematiken på allvar och har jobbat för att få ner halterna i många år – bland annat byggt kraftvärmeverk för att få bort alla lokala uppvärmningskällor. Men det som återstår är trafikproblematiken, säger Leif Lindholm.
De städer i Sverige som inte lever upp till miljömålet om 20 mikrogram per kubikmeter:
Stockholm, Hornsgatan, 41,3 mg
Göteborg, Gårda, 40,7mg
Umeå, Västra Esplanaden, 39,3 mg
Örnsköldsvik, Centralesplanaden, 32 mg
Stockholm, Lilla Essingen, 31,8 mg
Malmö, Dalaplan, 28,8 mg
Skellefteå, Viktoriaesplanaden, 28 mg
Sundsvall, Köpmansgatan, 26,7 mg
Uppsala, Kungsgatan, 26,6 mg
Gävle, Kungsgatan, 24,9 mg
Mölndal, Göteborgsvägen, 24,1 mg
Helsingborg, Drottninggatan, 23,8 mg
Halmstad, Viktoriagatan, 23,4 mg
Karlstad, Hamngatan, 22,3mg
Jönköping, Kungsgatan, 21,4 mg
Källa: IVL Svenska Miljöinstitutet 2014, Obs. Endast ett trettiotal kommuner har rapporterat in sina siffror.