– Vi har egentligen ett spelmonopol men det fungerar inte i praktiken eftersom det inte finns någon möjlighet att stoppa bolag som inte har tillstånd för att erbjuda spel via internet, säger Maria Lindström på Sper, Spelbranschens etiska råd.
Mycket aggressiv reklam
Det som framförallt bekymrar Spelbranschens etiska råd är utvecklingen med aggressiv spelreklam från utlandsbaserade bolag utan tillstånd att bedriva verksamhet i Sverige.
– Det är alldeles för mycket aggressiv reklam för farliga spel och det är ett otroligt stort bekymmer att det är så många bolag som inte står under svenska myndigheters tillsyn, menar Maria Lindström som konstaterar att en så stor andel som 70 procent av spelreklamen kommer från bolag utan tillstånd.
– Man måste se till att man stoppar reklamen från de bolag som inte har tillstånd att bedriva spel i Sverige. Det har tillsatts en statlig utredning som ska titta på den här frågan och det tycker vi är bra.
Tar sina liv
Självmord är vanligare bland spelare än bland andra människor, frågan är vilket ansvar branschen har när det går så långt att folk tar sina liv.
– Jag tycker att branschen måste ta ett ansvar för att ha en sund marknadsföring, det gäller att man har ordning och reda och branschen måste ta ett ansvar för att självsanera sig vad gäller den sunda marknadsföringen. Vi inom Sper har jobbat med självreglering och har ganska strikta riktlinjer som säger att man inte får använda höga bonusar till exempel och att man måste marknadsföra sig försiktigt med mera riskfyllda spel, säger Maria Lindström