Trots aggressiv marknadsföring och tillgänglighet till spel om pengar 24 timmar om dygnet har antalet människor som spelar minskat något sedan mitten av 90-talet men den totala summan pengar som det spelas för är samtidigt ungefär den samma. Det menar psykologen och spelberoendeexperten Thomas Nilsson som ser en liten grupp av framförallt unga män i åldrarna 18 till 25 år som står för en allt större del av spelandet.
– Den grupp som har problem med spel om pengar står för cirka 50 procent av omsättningen, så de står för en gigantiskt stor del och det leder förstås till stora problem, säger Thomas Nilsson.
Självmord vanligt
Efter att ha studerat spelbranchen sedan 80-talet har han sett konsekvenserna för de som hamnar i spelmissbruk där självmord ibland tycks vara den enda lösningen för de drabbade.
– Tyvärr så är självmordstankar, självmordsförsök och fullbordade självmord ganska vanligt bland de som har problem med spel. det är vanligare bland spelare än vad det är bland narkomaner och alkoholister, förklarar Thomas Nilsson.
Spelreklam värst för spelmissbrukare
Vi blir överösta med spelreklam men det här är inte något som påverkar människor i allmänhet i någon större omfattning, menar Thomas Nilsson men han ser ett stort problem för de som spelar mycket och ofta.
– Jag tycker att det borde göras rejäla inskränkningar i hur spel ska marknadsföras och framför allt hur man marknadsför höga jackpottar, höga vinster, bonussystem och annat, där skulle jag vilja ha ett betydligt striktare marknadsföringslagstiftning, säger han.
Sätta stopp
Att spelbolagen har personliga kontakter med storspelare, till exempel erbjudanden om spel via mail och sms, blir också allt vanligare.
– Jag tycker att det är helt fel, det både uppmuntrar till att börja spela men det uppmuntrar också till ett fortsatt missbruk bland de som har problem med spel, så där måste man sätta stopp, menar Thomas Nilsson.