På många håll i landet växer destinationsbolag fram. Kommuner och andra aktörer går ihop och marknadsför ett visst område.
Destination Höga kusten bildades 2014 för att främja turismen i det populära området, som också fick en skjuts under pandemin.
Fortsatt välbesökt efter pandemin
2024 års siffror över gästnätter presenteras först senare, men Höga kusten verkar fortsätta att locka turister enligt Robert Pettersson som själv har fritidshus i området.
– Det är gott om besökare, konstaterar han.
Risker med överturism
När det gäller fjällturismen har regleringar gjorts för att komma tillrätta med för hårt slitage på naturen.
– För många turister på en och samma plats kan vara en utmaning. Men med en planering och framförhållning kan man möta det ganska bra.
I videon redogör forskaren för en av de stora utmaningar turismen i Höga kusten står inför.
Vad är Destination Höga kusten?
Höga Kusten Destinationsutveckling är ett kommunalt bolag som bildades våren 2014.
Målet är att främja den strategiska utvecklingen av besöksnäringen på Höga kusten.
Vilka kommuner ingår i destination Höga Kusten?
Fyra kommuner jobbar tillsammans: Härnösand, Kramfors, Sollefteå och Örnsköldsvik.
Bolaget arbetar tillsammans med flera andra aktörer.
Under 2021 togs en ny besöksnäringsstrategi fram för Höga Kusten.
Målsättningar till 2030
- Fördubbla turismens omsättning i området
- Koldioxidneutral besöksnäring
- Ett resmål i internationell toppklass
- Lokalborna ska vara besöksnäringens främsta företrädare