bruce springsteens turister

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Rekordmånga turister har tagit sig till Sverige i sommar. Men vad utmärker egentligen en lönsam turist? Hör mer i klippet. Foto: SVT

Rekordmånga turister i Sverige i år – så kan det löna sig

Uppdaterad
Publicerad

Rekordmånga turister har kommit till Sverige i år. Det ger klirr i kassan för många hotell- och restaurangägare. Men vilka är egentligen de mest lönsamma turisterna för Sverige?

– Det är turister som kommer lite mer jämnt fördelat under året och till fler platser i landet, säger Robert Pettersson, turismforskare på Mittuniversitetet i Östersund.

Det finns platser i både Sverige och i andra länder som drabbas av överturism. När många turister kommer till en plats samtidigt kan det påverka naturen och vardagen för de som bor där negativt.

– En lönsam turist är inte bara den som spenderar pengar i Sverige utan också någon som tar tillbaka kunskap till sitt land utifrån hur vi jobbar med hållbarhet, säger Susanne Andersson, vd för Sveriges marknadsföringsbolag Visit Sweden.

Turister hela året

Målet för många destinationer är att locka till sig turister även den mörka tiden på året och att få dem att stanna längre än några timmar eller en dag.

– Dels hinner de spendera mer pengar och dels vet vi att de som tillbringar en längre tid på en plats blir mer positiva till platsen, säger Anna Wittgren, marknadschef i Malmö stad.

Viktigt för regional utveckling

Flera regioner och orter lyfter turism och besöksnäring som en viktig del i regional utveckling. De som besöker vårt land som turister kanske även kan tänka sig att flytta hit.

– Vi talar idag ofta om livsstilsmigration där ett visst sätt att leva eller vissa aktiviteter kan locka människor att flytta och bosätta sig i Sverige, säger turismforskaren Robert Pettersson.

Det Visit Sweden intresserar sig för är därför gruppen så kallade globala resenärer som är intresserad av hållbarhet, kultur, natur och måltider.

– Det är en målgrupp som kan tänka sig att flytta till Sverige, säger Susanne Andersson.

Turismforskaren Robert Pettersson sitter med solglasögon i en solstol

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Turismforskare Robert Pettersson på Mittuniversitetet tar upp tre exempel på faktorer som kan bidra till att lyckas med ett destinationsarbete. Foto: Anna Beijron/SVT

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.