Det finns platser i både Sverige och i andra länder som drabbas av överturism. När många turister kommer till en plats samtidigt kan det påverka naturen och vardagen för de som bor där negativt.
– En lönsam turist är inte bara den som spenderar pengar i Sverige utan också någon som tar tillbaka kunskap till sitt land utifrån hur vi jobbar med hållbarhet, säger Susanne Andersson, vd för Sveriges marknadsföringsbolag Visit Sweden.
Turister hela året
Målet för många destinationer är att locka till sig turister även den mörka tiden på året och att få dem att stanna längre än några timmar eller en dag.
– Dels hinner de spendera mer pengar och dels vet vi att de som tillbringar en längre tid på en plats blir mer positiva till platsen, säger Anna Wittgren, marknadschef i Malmö stad.
Viktigt för regional utveckling
Flera regioner och orter lyfter turism och besöksnäring som en viktig del i regional utveckling. De som besöker vårt land som turister kanske även kan tänka sig att flytta hit.
– Vi talar idag ofta om livsstilsmigration där ett visst sätt att leva eller vissa aktiviteter kan locka människor att flytta och bosätta sig i Sverige, säger turismforskaren Robert Pettersson.
Det Visit Sweden intresserar sig för är därför gruppen så kallade globala resenärer som är intresserad av hållbarhet, kultur, natur och måltider.
– Det är en målgrupp som kan tänka sig att flytta till Sverige, säger Susanne Andersson.