Han kan beskrivas som en bleisure-traveller, livsstilsmigrant och glampare – alla tre är begrepp som, enligt turismforskaren Robert Pettersson, beskriver globala trender just nu.
Vi träffar Michael i Sundsvall, innan han ska åka vidare mot Karlstad.
– Sverige är ett vackert land och med toppenväder i maj, juni, juli och augusti.
Varför reser han på det sättet?
– Det är en dröm.
För sju år sedan dog hans livskamrat. De hade levt ihop i över 30 år. När han blev ensam gjorde han en plan.
– Jag sålde huset och leasar ut mitt lilla företag.
Han jobbar fortfarande några procent och kan göra det på distans.
Tekniskt kunnig – löser det mesta
När han visar runt står det klart att han tänkt på det mesta och att han är teknisk råder ingen tvekan om när man ser sig omkring.
– Det här är mitt liv.
Siktar på Skåne i framtiden
I höst lämnar han Sverige för att åka till Kroatien, Albanien, Montenegro och södra Grekland. Sedan åker han tillbaka till Tyskland och servar husbilen innan resan fortsätter.
– När jag är gammal ska jag köpa ett litet hus i Skåne och ett vid Svarta Havet.
Kika in i husbilen och se vad Mike har med sig i sitt 17 meter långa ekipage.
Det här betyder begreppen
Bleisure: Business and leisure, det vill säga jobb och fritid.
Glamping: Ordet kommer från engelskans ”glamorous camping”.
Livsstilsmigration: Lusten att hitta ett bättre sätt att leva, förankrat i idén om att mobilitet, att röra på sig, i sig är utvecklande och livsförändrande.
Källa: Tillväxtverket bland annat