Åtgärden är drastisk och har tagits till för att öka påtryckningarna på Alstom.
– Tillsammans med Transitio som köpt in tågen för vår räkning har vi beslutat att hålla inne pengarna och det rör sig om stora pengar. Hela tågaffären är på nästan en miljard och därigenom har vi ett ekonomiskt påtryckningsmedel som vi har all anledning att använda oss av, säger Hägg.
”Stora pengar”
Leveransavtalet mellan Alstom, Transitio och Norrtåg innehåller en betalningsplan och det är den som nu påverkas. Norrtåg fortsätter emellertid att betala tåghyror till Transitio
Skälet är uppenbart. Norrtåg anser inte att de 12 nyinköpta Coradia Nordic som köpts in håller måttet. Transitio kommer dock att återuppta betalningarna i takt med att problemen löses.
– Vi upplever att Alstom under senare tid börjat förstå allvaret i situationen, säger Hägg.
Vinterkrav
Mittnytt har tagit del av anbudshandlingarna och de kravspecifikationer som ställdes på dom som lade bud på att få leverera tåg: Här följer några citat ur kravspecifikationen.
* Fordonet med ingående utrustning skall vara så konstruerat, att det kan användas störningsfritt i de klimatförhållanden som normalt råder i Sverige.
* Varken höga yttertemperaturer eller snö och kraftig isbildning får hindra trafik med fordonet.
* Vinter varar normalt mellan 3 och 6 månader. Väder och temperatur kan vintertid kraftigt förändras, därtill i bland med kort varsel.
* Normalt skall fordonet inte behöva avisas.
Behövde inte avisas
De krav på tågens förmåga att klara klimatförhållanden omfattar en sida i anbudshandlingarna. Det är värt att notera att Botniatåg räknat med avisning vart 12e dygn och att avisning nu skett vart tredje dygn utan att det varit tillräckligt.
– Det råder ingen oklarhet om att tågen köptes in för att klara vinterförhållanden och inte Alstom har haft något att invända mot detta, säger Norrtågs vd, Maria Höglander till Mittnytt.
Norrtåg betalar sina hyror som vanligt till Transitio.