En grupp på den sociala plattformen Facebook har uppmanat konsumenter att bojkotta de butiker som drivs av de stora matvarujättarna. I stället uppmanas kunder vända sig till fristående butiker.
Men i Örnsköldsvik såg det ut som vanligt under början av veckan.
– Jag tycker att initiativet är jättebra. På något vis måste vi visa vårt missnöje med hur dyrt det har blivit, säger Britta Sjöman som precis veckohandlat.
Ingen skillnad
Inte heller handlarna märker av någon skillnad. Roger Högberg, butikschef på Stora Coop i Örnsköldsvik, upplever att det är precis som en vanlig vardag i butiken.
– Jag har inte märkt något. Det flyter på som vanligt, säger han.
Förståelse över prishöjningarna
Bert Grundström som också han precis handlat på Willys, har följt utvecklingen kring bojkotten via nyheterna. Han har en förståelse att priserna blir högre även om han tycker att kaffet blivit alldeles för dyrt.
– Bojkotten är ett bra sätt att markera men vad jag förstår har handlarna en tuff situation också. Priserna har gått upp mycket på grund av dåliga skördar i Brasilien och Europa.