Denna vecka inleds en kampanj som fått stor spridning på sociala medier, där svenskar uppmanas bojkotta de stora matjättarna som en protest mot stigande priser.
Enligt Alexander Norén bör branschen oroas över det bubblande missnöjet, som bland annat fått konsumenterna att handla både mindre och billigare, men på frågan om själva bojkotten kommer få några effekter blir svaret tydligt.
– Absolut inte. Vi konsumenter lider enormt av det här och jag förstår att man känslomässigt vill göra någonting, men just detta kommer inte leda till förändrade priser.
Fortsatt stigande priser
Sverige tillhör visserligen ett av de dyrare länderna i Europa i sammanhanget men inflationen i matpriser, som i februari låg på 3,9 procent, följer en global trend.
Alexander Norén lyfter bland annat fram mejeriprodukter som exempel, vars stora prisökningar hänger ihop med det faktum att antalet mjölkbönder minskat på grund av en tidigare låg lönsamhet.
– Så om priserna ligger kvar på en hög nivå kanske fler vill vara mjölkbönder igen och då kommer priserna också gå ner, men det kanske sker först om ett eller två år. Det är nog så det kommer vara, att allt sker med fördröjning, säger han.
Skillnader i vinstmarginaler
I en debatt som ofta handlar om att branschen ”skor sig” på konsumenterna och utnyttjar omvärldsläget för att tjäna pengar påpekar Alexander Norén att man även måste titta på företagens rörelsemarginaler, som generellt är relativt låga och faktiskt varit sjunkande de senaste åren.
– Så det ger stöd till handlare som försvarar sig i debatten. Sedan ska det sägas att det finns stora skillnader, en stor butik i ett bra läge med många kunder kan fortfarande tjäna bra med pengar, medan andra butiker håller på att gå under.