Trafiken genom Örnsköldsvik bidrar till höga halter av kväveoxidutsläpp. Den tunga trafiken genom centrum skapar också trafiksäkerhetsproblem och bullerproblem. Sedan 60-talet har därför en omdragning av E4 varit på tapeten. Olika förslag har landat i förslaget att dra om E4 via en tunnel genom Åsberget.
– Jag tycker att det är helt oacceptabelt. Nu är det verkligen dags för oss i Örnsköldsviks kommun att sätta press på staten. Staten måste vara med och ta sitt ansvar, säger Anna Britta Åkerlind (C), oppositionsråd i Örnsköldsvik.
EU kräver förbättringar
Som det ser ut nu klyver E4 centrala Örnsköldsvik och med allt mer tung trafik så ökar utsläppen av partiklar och föroreningar. Samtidigt finns krav från EU att lokala åtgärder måste till för att förbättra miljön. Investeringskostnaden för omdragningen beräknas hamna på ca 1,8 miljarder. Det tycker Anna-Britta Åkerlund borde rymmas i infrastrukturplanen.
– Ja det här är ju en väldigt liten del av det. Nu har man satsat särskilt på tågtrafiken den här gången men utan att lösa midjan med nya Ostkustbanan så det blir ju ingen lättnad för det tunga trafiken genom Örnsköldsvik ändå. I det perspektivet är ju två miljarder en ganska liten summa. Det vore självklart att vi fick bygga den här tunneln nu.