IP Onlys är störst i landet på fiberutbyggnad och har beviljats överlägset flest bidrag av alla bolag på marknaden. Men de utmärker sig också när det gäller missnöjda kunder, något som märks bland anmälningarna till Konsumentverket och Allmänna reklamationsnämnen.
Företaget har missnöjda kunder med kraftigt försenad eller utebliven fiberindragning över hela Sverige. Anmälarna talar om brutna löften, undermåliga arbeten och även intrång på privat mark.
”Vi har byggt ut mest av alla”
IP Only försvarar sig nu mot kritiken.
– Vi har byggt ut mest av alla under 2017, vi bygger ut mest i år och vi kommer att bygga ut ännu mer nästa år. Man måste sätta i perspektiv att vi är den största aktören av alla och vi är de som bidrar mest till att vi får fiber ute i landet, säger presschfen Niklas Karnhill.
Längre avstånd och svårare terräng
Varför har ni då så många missnöjda kunder?
– Landsortsutbyggnaden är väldigt speciell. Det är längre avstånd och svårare terräng att arbeta i. Det är 100-tals markavtal som man måste förhandla fram, och dessutom krävs tillstånd bland annat från Trafikverket som vi måste söka. Alla de här momenten tar väldigt lång tid, säger Nilklas Karnhill.
Tagit lärdom
– Jag tror att branschen tog lite för lätt på det här, och även vi. Det har vi tagit lärdom av. Så nu bygger vi mer kontrollerat och mer i etapper. Men det är inte ovanligt att projekt tar två eller kanske upp emot tre år i fiberbranschen.
Så det kan ta längre tid än två år också?
– Det kan ta längre tid i fiberbranschen. Även hos oss. Det stämmer.