I logistikparken, som planeras vid kusten utanför Sundsvall, ska sjöfart, vägar och järnväg mötas för nödvändig om- och utlastning. Det finns tre alternativ till in- och utfart till logistikparken och tunneln är ett av dem.
Över 400 meter
– Det blir en tunnel som utgår från längs in i logistikytorna och sedan går man snett norrut och kommer ut strax ovanför Kortstaverken. Den blir ungefär 430 meter lång, säger Sven Magnusson, VD för det kommunala bolaget Sundsvall Logistikpark AB.
De andra två alternativen är vägar runt Korstaverket. Det som talar för tunneln är att det kommer att bli trångt om utrymmet när järnvägen ska samsas med vägarna. Hur mycket dyrare en tunnel skulle bli är ännu oklart.
Ny miljöprövning
– Det är komplext att gå runt Korstaverken, med mycket ledningar och ganska trångt ner mot hamnen. När vi tittar på det logistiskt, kvalitetsmässigt och kostnadsmässigt så få vi ser var vi hamnar. Vi står och väger tre alternativ emot varandra, säger Sven Magnusson.
Tunnelalternativet tror han kommer att kräva en ny miljöprövning och då kan det dra ut på tiden.
– Vi får nog räkna med två års prövotid för att få tillstånd, säger Sven Magnusson.