Men ny svensk forskning visar att kvävedioxid påverkar hälsa, miljö och klimat mer än vad som tidigare varit känt. Luftföroreningar som andas in gör att tusentals personer dör i förtid.
Forskningen visar också att det finns ett samband mellan exponering av luftföroreningar och hjärt- och kärlsjukdomar, andningsproblem, effekter på foster och koppling till demens och barnallergier.
– Faktum är att luftföroreningar fortfarande dödar och skadar betydligt fler än till exempel trafiken i Sverige. I Sverige dör ungefär 250-300 personer i trafiken men upp emot 7 500 dör av luftföroreningar, säger Roger Sedin som är chef på luftenheten på Naturvårdsverket.
”Vi råder inte över lösningarna”
Eftersom problemet ligger i Örnsköldsviks kommun är det kommunen som ansvarar för att upprätta en åtgärdsplan med förslag på åtgärder som kan sänka kväveldioxidutsläppen.
Men ensam kan kommunen inte göra så mycket eftersom de största luftföroreningarna kommer från trafiken på E4.
– Naturvårdsverket menar att man skulle behöva ställa om trafiken eller drivmedlen på kort tid. Vi råder inte över någon av de delarna som kommun, säger Åsa Westerlund, chef på miljö- och hälsoenheten i Örnsköldsvik.
Även Naturvårdsverket ser problemet med att inte själv råda över lösningen på utsläppsproblemen. Därför har Naturvårdsverket föreslagit till regeringen att ta fram ett nationellt åtgärdsprogram.
Förbifart enda lösningen
– Det är ju ett problem för kommunerna att de inte rår över alla åtgärder. Här behövs ett bättre samarbete mellan lokal, regional och nationell nivå, säger Roger Sedin.
Världshälsorganisationen, WHO, har tidigare föreslagit att gränsvärdena för luftföroreningar bör sänkas till hälften eftersom luften i Europa är för smustig. Förslaget kan komma att ligga till grund för nya beslut av direktiv i EU.
– Vi skulle stå på samma ställe som vi gör idag. Vi skulle inte klara det när det gäller Centralesplanaden, säger Åsa Westerlund.