De nya höghastighetstågen mellan Stockholm, Göteborg och Malmö bedöms kosta 190 till 330 miljarder i samhällsinvesteringar. Igår kom beskedet om vilka kommuner som drog vinstlotterna och blir en del av det nya höghastighetsnätet.
Sten-Ove Danielsson (S) är emellellertid kritisk. Han efterlyser ett helhetslösning för järnvägsnätet som också ser till Sveriges övriga behov. Han nämner utbyggt dubbelspår på Ostkustbanan, norr om Gävle samt investeringar längs Norra stambanan och Mittlinjen. Sten-Ove Danielsson har själv ett förflutet som järnvägsanställd.
– Det finns ett enormt investeringsbehov i järnvägsnätet och det är viktigt för övriga Sverige att det görs en helhetsplan för hela landet. När fokus nu hamnar på höghastighetstågen får man inte glömma övriga Sverige, säger Sten-Ove Danielsson.
– Det är väl känt att underhållet av järnvägsnätet varit eftersatt under 25 år. Det behövs säkert ytterligare 100 miljarder i investeringar utöver de kanske 330 miljarder som nu ska investeras i höghastighetstågen, säger Danielsson.