Foto: SVT/Skärmdump

Konsumentverket startar nytt tillsynsärende mot Detur

Uppdaterad
Publicerad

Med anledning av den senaste tidens charterkaos har Konsumentverket valt att starta ett nytt tillsynsärende mot resebolaget Detur.

Dubbelbetalning av hotell, inställda resor med kort notis och besked om att samtliga resor året ut kommer att ställas in. De senaste dagarnas kalabalik runt charterbolaget Detur har försakat att Konsumentverket återigen startar ett tillsynsärende mot företaget. En av två utredare är Maja Lindstrand, jurist vid Konsumentverket.  

– Igår uppmärksammades vi på att konsumenter behövde betala för hotell de redan betalat för. Det började komma in kontakter till vår vägledningstjänst Hallå konsument. Vi uppmärksammades också av informationen från Örnsköldsvik airport under gårdagen, säger Maja Lindstrand.

Kaoset kring Detur

Flera anmälningar – på kort tid

En strid ström av anmälningar om Deturs inställda resor och dröjda betalningar har kommit in under året, men minskade drastiskt i början av september. Bara idag har Konsumentverket återigen registrerat nio anmälningar mot Detur.  

– De flesta anmälningarna gäller andra situationer än den med hotellen. Vi har frågat Detur hur de hanterar sina resenärer som befinner sig på resmål och vi har skickat en komplettering angående att resor väntas ställas in resten av året.   

Enligt ett mejl som SVT tagit del av har Konsumentverket frågat Detur vilka rutiner de har för hantering av resenärer på resmålet särskilt vad gäller ersättningsarrangemang.  

Vad är nästa steg?  

– Vi har skickat ett nytt mejl till Detur och bett om svar omgående. Vi vill veta hur de hanterar de resenärer som redan är på deras resor, bland annat om återstående tid på hotellet och hemresan, säger Maja Lindastrand, till SVT Västernorrland.  

I ett yttrande till Konsumentverket hävdar en representant för Detur bland annat ”Alla hotell är betalda. Detur har haft problem med ett hotell och Detur löser just nu problem som orsakats av hotellet. Det bör dock noteras att detta hotell också har fått betalning, vilket kan bevisas”. Vidare skriver de att de har uppmanat ”turkiska turism ministeriet” att ta itu med hotellet och att ministeriets personal har varit hos hotellet och löst konflikten. 

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Kaoset kring Detur

Mer i ämnet