I en färsk rapport uppges att godstrafiken på Ostkustbanan slagit i taket. SJs vd Crister Fritzon menar att det finns ett stort behov av ökad kapacitet längs Norrlandskusten.
– För att vi ska kunna få full effekt av Botniabanan måste vi bygga ut hela vägen till Stockholm. Ett dubbelspår skulle halvera restiderna och fyrdubbla kapaciteten, vilket skapar helt andra förutsättningar för trafiken än nuvarande bana underströk Crister Fritzon.
Konkurrens om pengar
Det finns emellertid ett problem i sammanhanget. Att förlänga enkelspår till dubbelspår från Gävle, där dubbelspåret upphör idag, till Härnösand kostar 30 miljarder. Konkurrensen om statens pengar är kort sagt hård inför den infrastrukturproposition som regeringen ska presentera i höst. Ostkustbanan är ändå småpengar mot de 190 till 320 miljarder som de nya höghastighetsbanorna mellan storstäderna beräknas kosta.
Nyligen bildade berörda kommuner och län Nya Ostkustbanan AB i syfte att påverka statsmakterna och i Almedalen på torsdagen lade man fram sina argument. De grundar sig på en färsk rapport från Sweco som beställts av Nya Ostkustbanan AB som bland annat pekar på dubbelspår för godset, restiderna och pendlingens skull.
Riksdagens trafikustkott
Restiderna på vissa sträckor skulle halveras och godskapaciteten fyrdubblas. Bland deltagarna på Ostkustbanans seminarium fanns ordföranden i riksdagens trafikutskott Karin Svensson Smith. Hon menade att Swecos rapport är ett bra underlag i det fortsatta arbetet med att utveckla nyttokalkylerna.
– Vi behöver nya mer rättvisande kalkylmodeller, även om jag inte tror att det går att få fram en kalkyl som fångar in alla nyttoaspekter. Därför kommer det alltid att krävas politiska avvägningar när man fattar beslut om vilka infrastruktursatsningar som ska genomföras, sa Karin Svensson Smith (MP).