I slutet på augusti omkom en norsk kvinna i 60-årsåldern när en mötande bil kom över på fel sida på E14 i Hällsjö, väster om Sundsvall.
Ett tydligt exempel på att det inte räcker med att sänka hastigheten för att minska olyckorna, menar M Sverige i Sundsvall. Riksförbundet M Sverige (tidigare Motormännen) är en intresseorganisation i trafikfrågor.
– Om det hade varit mitträcke hade det inte hänt, säger Roland Lundberg i M:s lokalklubb.
Saknar alternativa åtgärder
Förslaget att sänka hastigheten har varit ute på remiss fram till sista augusti. Målet är att nå nollvisionen med färre döda och svårt skadade i trafiken.
M Sverige och menar att det saknas en enhetligt bild av vilka effekter en hastighetssänkning ger, på kort och lång sikt. Trafikverket hänvisar till forskning och att sänkt fart räddar liv.
I videon listar organisationen tre punkter som de tycker talar mot en hastighetssänkning på E14. Och här nedan svarar Trafikverket på de tre farhågorna.
Bakgrund till förslaget om hastighetssänkning
Trafikverket anpassar hastighetsgränserna till vägarnas utformning. Översynen pågår i hela landet och är en del av nollvisionen – att ingen ska dö eller skadas allvarligt i trafiken.
Trafikverket menar att en väg, generellt sett, ska vara mötesfri för att lämpa sig för en hastighet över 80 kilometer i timmen.
Anpassade hastighetsgränser kan rädda ungefär sju liv per år i landet. Hastigheten är den faktor som har störst betydelse för hur allvarliga följder en trafikolycka får.
På vägar som inte är mötesfria sänks hastigheten till 80 kilometer i timmen, med undantag för vägar med lite trafik (under 2000 fordon per dygn i medel).
Enligt Trafikverket är sänkta hastigheter en ”effektiv och tillfällig” åtgärd för att minska olycksrisken, i väntan på möjlighet att bygga mitträcken där det behövs.
Källa: Trafikverket