Det var i april som den stora etableringen presenterades. Energijätten Uniper – med finska Fortum som huvudägare- presenterade sina planer för en fabrik för tillverkning av grönt flygbränsle i Långsele.
Uniper ska samarbeta med ett sydafrikanskt företag, Sasol, och planen är tillverka 100 000 ton bränsle per år med start 2026 – en volym som skulle täcka cirka tio procent av det svenska flygets behov.
Beskedet slog ner som en bomb i hårt avfolkningsdrabbade Sollefteå kommun. Det skulle innebära 100 nya jobb på orten, och möjligheter till stora kringeffekter.
Till smattret av ett otal presskameror skrevs en avsiktsförklaring under av bland annat Uniper Sveriges VD och kommunalrådet i Sollefteå.
Sedan dess har krisen inom energisektorn slagit hårt om Uniper som gjort gigantiska förluster sedan kriget i Ukraina utbröt. En uppgift från finska TV-kanalen YLE har Uniper gjort förluster på hisnande 120 miljarder euro sedan årskiftet.
Uniper har snabbt tagits över av tyska staten som nu äger 99 procent av företaget. En konkurs för Uniper skulle allvarligt skada hela den tyska energimarknaden.
Frågan är ju vilka konsekvenser den här krisen får för etableringsplanerna i Långsele. Är den tyska staten, som fått betala dyrt för att rädda Uniper, lika intresserade som de tidigare finska ägarna?
Avgörandet för hela projektet blir Unipers investeringsbeslut som dock inte kommer förrän i slutet av 2023.