– Sommaren gick bra. Det kom turister och det var helt avgörande. Hade det inte kommit några hade vi fått slå igen, säger Ulf Henriksson, ägare till Junsele Djurpark.
Företagarna i byn valde att bortse från coronan och kallt räkna med att besökarna skulle dyka upp. Men från närregionen. Inte så många långväga gäster som tidigare år.
Längre säsong
Styrkt av framgångarna i sommar har därför byns entreprenörer slagit sig samman. Tanken är att säsongen ska sträcka sig över hela året i fortsättningen.
Till sin hjälp har Junsele tagit den tidigare cirkusdirektören Robert Bronett.
– När jag kom hit första gången för fyra år sedan blev jag förälskad. I människorna, naturen och allt som bygden har att bjuda på. Därför känns det bra att kunna hjälpa till med detta, berättar Robert Bronett under inspelningarna av en rad ”reklamfilmer” om byn.
I hela världen
– Vi ska marknadsföra Junsele i hela Sverige som vinterturistort. Här finns ju allt redan. Här finns naturen, djurparken, fiske, skoter, skidbacken och boende. Min roll är att se till att få ut den informationen till världen, säger han.