Tvådelad bild. Vänster: person arrangerar semlor. Höger: två personer i bagerimiljö

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Följ med till macken i Härnösand som gjort succé med smaksatta semlor – och bageriet som håller på traditionerna. Foto: Anna Beijron/SVT

Macken i Härnösand har sålt semlor sedan jul – bageriet väntar till fettisdag

Publicerad

Båda levererar semlor i mängder. Men de har helt olika inställning till traditionen. På bensinmacken i Härnösand görs semlor i många olika smaker. På bageriet i närheten gör man bara klassiska semlor. Datum för säljstart skiljer sig också.

Bageriet är litet och klassiskt. Familjeföretaget har funnits i 120 år och här väntar de till fettisdagen innan semlorna tar plats i de anrika hyllorna.

– Semlor säljs ju året runt numera, men vi känner att vi vill förvalta traditionerna, säger Pia Flodin Bylund som driver bageriet tillsammans med sin bror Tomas.

I butiken trängs kakor gjorda på ”smör och kärlek”, som Pia uttrycker det, med wienerbröd och matbröd. Många av kunderna är stammisar.

– Våra semlor är bakade från grunden. Vi tycker att det är kul att hålla på traditionerna, säger Tomas Flodin, som också är bagaren i familjen.

Säljer över 100 000 semlor

På bensinmacken i närheten har de valt en annan väg. Här säljs numera 1 500 semlor om dagen i flera månader. I fjol sålde de totalt 103 000 semlor.

Idén växte fram ur en period med svacka i verksamheten.

– Vi hade en lugn period i januari och februari och vi har alltid älskat mat och bakning och kände att vi ville hålla butiken igång så då var det perfekt med semlor, säger Sophie Engström.

Men trots att de tjuvstartat är själva fettisdagen höjdpunkten.

– Det är årets bästa dag. Det är då det smäller till, säger Sophie Engström.

Och smaken är som baken när det gäller semlor. Här några röster om tradition kontra nytänk.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.