Flygplatsen i Örnsköldsvik var först ut och inom kort kommer också Midlanda, eller Sundsvall-Timrå Airport som den nu heter, att kopplas in på det nya systemet. Sedan står Linköpings flygplats på tur.
Oro för storflygplatser
Från fackligt håll bedöms fjärrstyrda flygplatstorn fungera i den skala som systemet hittills använts i Örnsköldsvik. Däremot finns det en oro att Luftfartsverket inte förutsett de konsekvenser som uppstår när större flygplatser som Sturup, Umeå, Visby, Kiruna och Östersund ska kopplas in på det nya RTC-systemet för att fjärrstyras.
– Det är en sak om Örnsköldsvik med 4 000 flygrörelser fjärrstyrs medan det är rimligtvis en helt annan sak att fjärrstyra flygplatser med sammantaget 100 000 flygrörelser. Från fackligt håll anser vi att konsekvenserna inte är tillräckligt utredda, säger Daniel Vestling som är flygledare på Visby flygplats och facklig företrädare för Fackförbundet ST.
Global affärsmöjlighet
RTC har utvecklats av Luftfartsverket i samarbete med SAAB och ses som en global affärsmöjlighet. Sverige är först ut med tekniken och från såväl Luftfartsverket som SAAB är ambitionen att RTC ska bli en global exportprodukt.
Av affärsmässiga skäl har de fackliga företrädare som haft insyn i projektet därför fått skriva på ett sekretessavtal. Daniel Vestling sticker dock inte under stol med att den fackliga kritiken är hård. Han menar att erfarenheterna från Örnsköldsvik tagits som intäkt för att RTC kan införas på betydligt större flygplatser utan negativ påverkan på dagens verksamhet.
Två flygplatser samtidigt
Det finns också en ambition att en flygledare med hjälp av RTC ska kunna svara för flygledningen av två flygplatser på distans samtidigt, något som idag inte är godkänt.
– När erfarenheterna från Örnsköldsvik skalas upp till att gälla betydligt större flygplatser blir det betydligt mer komplicerat. Det är en sak att dirigera enstaka flygplan medan det är något helt annat att kontrollera t.ex åtta flygplan i luftrummet runt en flygplats med flera olika landningsbanor som tex Sturup eller Visby. LFV kommer aldrig att äventyra flygsäkerheten så det finns en risk att kapaciteten på flygplatserna måste sänkas för att säkerheten ska bibehållas, säger Daniel Vestling.
Bristande analyser
Enligt facket har de bedömningar som gjorts utgått från att det fungerat bra att fjärrstyra Örnsköldsvik från flygplatsen i Sundsvall och utan djupare analys tagits som intäkt för att systemet även fungerar för större flygplatser. Enligt Daniel Vestling är det inte tillräckligt analyserat.
Fjärrstyrda flygplatser
Hittills är Örnsköldsviks flygplats den enda fjärrstyrda flygplatsen i världen.
Fjärrstyrningen sköts från Sundsvall-Timrå Airport där flygledarna följer flygrörelserna via tv-skärmar. Inom kort skall också Sundsvall-Timrå Airport kopplas på det nya RTC-systemet vilket innebär att flygledningen flyttas från flygledartornet på flygplatsen till RTC-centralen i en närliggande byggnad.
Nästa flygplatsen att kopplas in på RTC-systemet blir Linköpings flygplats. Också den kommer att fjärrstyras från Sundsvall-Timrå Airport.
RTC är en förkortning av Remote tower center.
Sedan oktober 2014 har LFV driftgodkännande från Transportstyrelsen för att bedriva fjärrstyrd flygtrafikledning från RTC-centralen i Sundsvall.