Ny lag öppnar för utländska spelbolag

Uppdaterad
Publicerad

Spelbranschen och kommersiell media har protesterat mot reklamförbudet länge men ett nytt lagförslag öppnar nu för utländsk spelreklam i Sverige.

Rättspraxis kring de utländska spelbolagens reklam i Sverige har länge varit lite osäkert, under tiden har reklamen flödat fritt och allt intensivare i svensk media.

Högsta förvaltningsdomstolens besked i ett fall i oktober innebär enligt Lotteriinspektionen att det nu en gång för alla är fastslaget att den utländska reklamen är olaglig.

– Det är anmärkningsvärt att stora svenska mediebolag trots det fortsätter med den olagliga reklamen säger Erik Kristow, kommunikationschef på Lotteriinspektionen.

Ny lag om spel

Branschen och de kommersiella medierna sätter nu sitt hopp till ett nytt lagförslag som regeringen skickat ut på remiss. Förslaget går i korthet ut på att öppna upp för även utländska spelbolag att söka speltillstånd i Sverige, då skulle även annonserna bli lagliga.

– Vi är bra på att ta ansvar för det vi publicerar men det finns ju bra och dåliga regler. I det här fallet handlar det om olika regler för svenska och utländska bolag säger Karin Näslund, chefredaktör på Mittmedia.

Reklamen fortsätter

Om förslaget går genom skulle den nya lagen kunna börja gälla från 1 januari 2019 men på Lotteriispektionen ser man inga avgörande skillnader.

– Även i det nya förslaget krävs det tillstånd för att bedriva spel i Sverige, så det är ju samma regler som gäller idag säger Erik Kristow.

I väntan på den nya lagen fortsätter mediebolagen sälja annonserna, pengarna rullar in i väntan på att lotteriinspektionens vitesföreläggande ska träda i laga kraft.

– Vi ställer oss frågande till varför Lotteriinspektionen går så hårt åt oss nu när det mesta tyder på att reglerna kommer att ändras säger Karin Näslund.

– Gå till dig själv, man kan inte välja vilka lagar man ska följa eller inte säger Erik Kristow på Lotteriinspektionen.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.