I juni presenterade Trafikverket sin plan för utbyggnaden av dubbelspår och upprustning på sträckan Gävle–Sundsvall–Härnösand–Västeraspby norr om Kramfors, längs Ostkustbanan och Ådalsbanan. Dubbelspåret ska ge högre kapacitet för godstransporter och snabbare restider.
Regionerna Västernorrland och Gävleborg har tillsammans med kommunerna längs norra Ostkustbanan bolaget Nya Ostkustbanan, som ska verka för att påskynda utbyggnaden av dubbelspår på sträckan Härnösand–Gävle. Bolaget har nu lämnat sitt yttrande om Trafikverkets planer, och det är kanske inte överraskande att man har invändningar mot takten i Trafikverkets planer, även om man är positiv till inriktningen.
Färdigt senast 2030
Trafikverket vill prioritera sträckan Hudiksvall–Sundsvall, för att som man säger ”få bäst effekt så fort som möjligt”. Men det är inte fort nog, anser Nya Ostkustbanan.
– Vi vill att Trafikverket ska få i uppdrag av regeringen att färdigställa hela sträckan Gävle–Härnösand senast 2030–2035 genom att påskynda genomförandet, säger bolagets ordförande Glenn Nordlund i ett pressmeddelande.
Nya Ostkustbanan kallar dubbelspåret för ”den i särklass viktigaste regionala utvecklingsfrågan”, och påpekar att ytterligare finansiering från staten är angelägna.
Modern järnväg
– Nu krävs ytterligare investeringar så att vi får en modern kustjärnväg hela sträckan från Gävle i söder och Umeå i norr. Det är extra viktigt nu när Norrbotniabanan har börjat byggas. På sikt får vi en sammanhängande snabb järnväg mellan Gävle och Luleå, säger Glenn Nordlund.