Anmälningarna avser händelser som inträffat de fyra senaste åren och där patienter kommit till skada på grund av sena bokningar eller remisser och försenade kontakter mellan klinik och patient.
– Varje avvikelse är en för mycket och jag ser väldigt allvarligt på det som hänt, säger Sandra Andersson, verksamhetschef vid länets ögonklinik, på landstingets webbplats.
Patient fick synskada
Ett exempel på en händelse där en patient lidit skada för att rutinerna vid länskliniken klickat rör en man som skulle fått ett återbesök inom sex veckor, men som kallades först ett halvår senare med följd att han fick en synskada.
– Målet är självklart att ingen patient ska behöva drabbas av skador som hade kunnat undvikas, och jag beklagar verkligen att så har skett. Men vi har lärt av våra misstag, och jag har stort förtroende för det förbättringsarbete som nu görs på ögonkliniken, säger Nina Fållbäck Svensson, förvaltningschef för specialistvården i länet.
Administrativa brister
– De här fem händelserna som vi nu analyserat visade sig alla bottna i olika brister i administrativa rutiner. De bristerna har redan i stor utsträckning åtgärdats och vi fortsätter arbeta intensivt till dess att felhändelser av den typen inte längre förekommer, säger chefläkare Anders Rutström.
Några av förbättringsåtgärderna som vidtagits vid kliniken på senare tid är att kön av outskrivna läkardiktat jobbats bort, att tre barnögonläkare anställts och att en bemanningsöversyn gjorts.