Att verksamheten placeras i Örnsköldsvik har också att göra med att det är relativt få avgångar från flygplatsen, vilket ger möjlighet att nyttja anläggningen till annat.
– Trafikbilden här i Örnsköldsvik gör det här möjligt, konstaterar Robert Gyllroth.
Enligt Luftfartsverket är det viktigt att kunna utföra tester och demonstrationer i realistiska miljöer och därför vill man ha testanläggningar på flygplatser som är i drift.
Självkörande bilar och gräsklippare
Sedan i våras pågår ett projekt som utvecklar självkörande fordon som kan sköta plogning, sopning och gräsklippning på flygplatser. Det nya testcentret, som är ett samarbete mellan Luftfartsverket och flygplatsen, ska fortsätta att utveckla automatiserade tjänster av den typen.
– Ett annat exempel är att utveckla metoder för att mäta bromsverkan med kamerateknik. Avsikten med anläggningen är att jobba brett över lång tid, säger Gunnar Olsson på Luftfartsverket.
Han räknar med en tvåårig etableringsfas och att verksamheten sedan fortskrider i åtminstone åtta till tio år.