Linda Mattsson Bolin slutade som lärare på högstadiet när hon kände att hon inte räckte till.
– Man ser att en del elever inte får något gjort, lektion efter lektion, säger hon.
Sedan ett par månader tillbaka jobbar hon på folkhögskolan i Fränsta, med äldre elever. Istället försöker hon genom sitt politiska engagemang som ledamot i partiet Vår framtid i Ånge kommun stötta grundskoleelever med särskilda behov.
Skapa förutsättningar
– Det jag tyckte var viktigt att få fram är att man skapar förutsättningar för dem som har de största behoven, de som inte fungerar i vanlig klass. De som har hög frånvaro, säger Linda Mattsson Bolin.
Hennes parti har lagt fram en motion som syftar till att stötta elever med särskilda behov. Vid senaste kommunfullmäktige beslutades att öronmärka 600 000 kronor till den satsningen.
– Framförallt ser jag att vissa fixar inte en stor grupp, utan de behöver lugn och ro och de behöver väldigt mycket tydlighet också, säger Linda Mattsson Bolin.
Stor utmaning
För läraren i klassrummet, med många elever, blir det en extra stor utmaning.
– Hur ska jag som lärare hantera en grupp där några har adhd och några har det inte? Någon annan mår dåligt. Det är det här som är det komplexa i det, som gör det svårt att hantera, konstaterar hon.