– Just nu är det många frågor kring språkstörning, men det har också handlat om adhd och autism, säger Roland Widlund, rådgivare på Specialpedagogiska skolmyndigheten i Härnösand.
”Skolorna har fått mer kunskap”
Myndighetens uppgift är bland annat att verka för att alla elever med funktionsnedsättning ska få tillgång till en likvärdig utbildning. Antalet ärenden som kommer in ökar och det finns inget krav på att barnen ska ha någon diagnos.
– Vad det gäller autism och adhd verkar det ändå som att skolorna har fått mer kunskap, men ibland måste man få bolla med någon, säger Roland Widlund.
Inkludering – ett nyckelord
Begreppet inkludering har blivit ett nyckelord i det svenska skolsystemet. Skolorna strävar efter att alla elever ska få sin utbildning i så ordinarie sammanhang som möjligt. Elever som behöver särskilt stöd har tidigare gått i specialskolor eller andra sorts särlösningar och på så sätt hamnat utanför i utbildningssystemet. Nu handlar det om att så många elever som möjligt ska tillhöra en klass i den ordinarie skolan.
– Att alla ska sitta i samma rum är inget mål i sig, det viktiga är att alla får rätt till samma undervisning, samma kunskap, menar Roland Widlund.
”Gäller att hitta nya lösningar”
Debatten om inkludering pågår för fullt och meningarna går isär om vad begreppet innebär. Att barnet ska tillhöra en klass tycker Widlund är självklart, men sedan gäller det att få barnet att känna sig delaktigt i gruppen.
– Det viktigaste är att hitta barnets röst. Om barnet känner sig inkluderat och tycker att ”det här är bra för mig”, då är det ju det, säger han.