Sundsvalls kommuns samarbete med Gävle kommun i det egna försäkringsbolaget Kommungaranti med dotterbolag i Luxemburg är en unik lösning där en försäkring vid avvikelse från budget ska falla ut och täcka pensionskostnader. Men konstruktionen är kritiserad och beskrivs av en oberoende utredare som ett kapitalförvaltande bolag som av skattemässiga hänsynstaganden förklätts till ett sakförsäkringsbolag. Och på organisationen Sverigers Kommuner och Landsting, SKL avrådde man från affären redan 2009.
– Jag tror att vi blev tillfrågade om det här sättet att agera och vi avrådde väl från att göra det, säger Annika Wallenskog, tf chefsekonom på organisationen Sveriges kommuner och Landsting.
– Så ni tyckte inte att det var en bra idé?
- Nej, vi tyckte inte att det var någon bra idé, som läget var då 2009, säger Wallenskog.
Affären som för Sundsvalls del innebar en insats på 580 miljoner kronor har betecknats som en form av skatteplanering.
– Egentligen spelar det inte någon roll, hade kommunen haft kvar pengarna i kommunal regi så hade man inte betalat skatt i alla fall, så rent penningamässigt så är det inte så att skattebetalarna går miste om något för att man inte betalar skatt men det blir väldigt komplicerat när man lägger över pengarna i ett bolag där man i sin tur måste krångla för att slippa betala skatt, säger Annika Wallenskog.
I dagsläget har inte Gävle kommun fullgjort sina inbetalningar i bolaget, frågan är hur stor risk Sundsvalls kommun har tagit i projektet.
– Det är alltid en risk att föra över pengar till olika bolag, konstaterar Annika Wallenskog och poängterar att risken blir mindre om pengarna förvaltas i kommunal regi.