Ska man lämna ut kortuppgifter? Hur avgör man vilka hemsidor som är säkra att handla på? Hur ska man tänka när en telefonförsäljare ringer? Det var några frågor som dök upp när polisen från region Nords Bedrägericenter kom till SVT för att chatta med er läsare om nätbedrägerier.
Vad gör man när telefonförsäljare ringer?
En fråga handlade om ”gråzon”-bedrägerier. Personen skrev att dennes pensionerade föräldrar ofta är måltavla för framförallt telefonförsäljare som säljer ”gratis” TV-abonnemang. Det har förekommit att föräldrarna fått hem räkningar trots att de tackat nej i samtalet.
Polisen uppmanar till försiktighet när telefonförsäljare ringer bland annat och menar att den typen av brott ofta är svårbevisade.
– Det är svårt att avgöra vilka företag som jobbar seriöst över telefon, därför kan det vara klokt att bara lägga på luren när någon ringer och vill sälja något, svarade polisinspektör Mikael Ahrtzing från regionalt IT-brottscentrum region Nord, på frågan om TV-abonnemang.
När ska man lämna ut kortuppgifter?
En person undrade hur man ska veta när det är säkert att uppge sina kortuppgifter på nätet och om det är okej att spara uppgifterna när frågan dyker upp vid olika köp. Polisens svar var bland annat att granska hemsidan innan köp, och om det går, betala via faktura.
– Tipset är att ha ett separat konto med ett separat kort kopplat till. Som man bara använder när man handlar på nätet och där man har en begränsad summa pengar, säger Mikael Ahrtzing, polisinspektör.
Här kan ni läsa alla frågor och polisens svar.
Se klippet och hör vilken fråga polisinspektör Mikael Ahrtzing lyfte lite extra efter att ha svarat på publikens frågor.