Trafikverket vill sänka hastighetsgränserna på drygt trettiofyra mil väg i Sverige. En stor del av den sträckan finns i länet. Det är E14 mellan Blåberget väster om Sundsvall och Gällö i Jämtland som Trafikverket anser vara för osäker för att tillåta högre hastigheter. På drygt elva mil av vägsträckan vill man sänka hastighetsgränsen från tidigare 90 och 100 till 80 km/h.
Hävdar säkerhetsskäl
Det är på vägar med mycket trafik, höga hastigheter och avsaknad av mittseparering som Trafikverket vill sänka hastigheterna. 80 km/h anser man vara den maximala hastighetsnivå där två personbilar av högsta säkerhetsstandard kan klara en kollision utan alltför allvarliga konsekvenser.
”Inte acceptabelt”
Förslaget om sänkta hastigheter har nu skickats ut på remiss och Socialdemokraterna i både Västernorrland och Jämtland har redan reagerat starkt på Trafikverkets förslag som de menar är tillväxt- och inlandsfientligt.
– Det är inte acceptabelt att sänka hastighetsbegränsningen på E14 som utgör transportmässig pulsåder för både människor och företag som lever och verkar mellan Sundsvall och Storlien, säger Bodil Hansson, ordförande för Socialdemokraterna i Västernorrland och kommunstyrelsens ordförande i Sundsvall i ett pressmeddelande.
Vill rusta vägen
Partiet menar att Trafikverket ska låta förslaget ligga kvar i byrålådan och istället rusta upp E14.
– Förbättrad trafiksäkerhet måste nås genom att våra vägar i allmänhet och E14 i synnerhet blir bättre genom exempelvis mitträckesseparering, viltstängsel och säkrare korsningar. Inte genom en åtgärd som påverkar människor och näringsliv så negativt, säger Anna-Caren Sätherberg, ordförande för Socialdemokraterna Jämtlands län och riksdagsledamot i samma pressmeddelande.
”Det provocerar mig”
Även Moderaternas man i Riksdagen ställer sig bakom motståndet mot Trafikverkets planer.
– Det provocerar mig oerhört sådana här saker, det försämrar för människor att bo utanför stora tätorter, säger Jörgen Berglund (M), riksdagsledamot till P4 Västernorrland.
Det här är inte första gången Trafikverket vill att trafikanterna på E14 ska lätta på gasen. 2016 rapporterade vi till exempel om samma förslag, och samma invändningar.